Sledování přírody vám pomůže nejen se zahradničením

prirode na stope 200V nakladatelství Kazda vyšla další kniha oblíbeného milovníka přírody Peera Wohllebena, která potěší nejen mnoho zahrádkářů. Jmenuje se Přírodě na stopě a má podtitul Jak pozorovat, chápat a využívat přírodní jevy nejen na zahradě.

Co v knize najdete?

Kniha je rozdělena celkem do jedenácti velkých kapitol: Po stopách přírody, Fouká vítr nebo mrzne?, Déšť, sníh a kroupy, Slunce, Měsíc a hvězdy, Poloha slunce na obloze a denní doba, Roční období, Život s klimatickými změnami, Jakou půdu máme na zahradě?, Domácí flóra a exotičtí hosté, Co se to tu hemží a prchá? a Návrat k přírodě. Každý v sobě skrývá několik podnadpisů, díky čemuž se titul dobře čte. Navíc není úplně nutné postupovat po popořadě – čtenář se může zaměřit pouze na to, co jej zajímá.

Přírodě na stopě podle mě nejvíce vystihují tato autorova slova ze závěru knihy: „Nežádám tu návrat ke kořenům, ani po nikom nechci, aby se zřekl moderního životního stylu, na to se už příliš zalíbil i mně samotnému. Jde mi spíš o to, abychom všichni znovu aktivovali svoji citlivost, své pozorovací schopnosti, které jsou skryty pod moderním povrchem. Využití těchto kapacit totiž přináší vzrušující i uklidňující zážitky, jež nás čekají hned za naším prahem a na zahradě. Svět bude najednou jaksi větší, když ho začneme vnímat v celé jeho rozmanitosti.“

Každý si něco najde

Možná i přiznání Petera Wohllebena, že se mu zalíbil moderní životní styl, souvisí s tím, že mi kniha připadá trochu jiná než jeho ostatní tituly. Není z ní až tak cítit jeho typická láska k přírodě a na mnoha stránkách se mi zdálo, že jen klouže po povrchu a obecně přináší poměrně známé a jasné informace. Nicméně možná právě díky tomu bude kniha dostupnější a přijatelnější pro širší masu čtenářů.

To však neznamená, že by kniha nebyla vhodná pro znalé milovníky přírody! Jsme přesvědčena, že v ní každý dokáže najít něco nového a zajímavého. Mě například zaujal text věnovaný zalévání rostlin (rozhodně byste neměli zalévat denně: tím rostliny rozmazlíte) a překvapilo mě, jak fungují květinové hodiny. Věděli jste, že dýně a cukety začínají otevírat své květy už v 5 hodin ráno? Že v 8 hodin okvětní lístky otevírá měsíček lékařský a následuje kopretina v 9 hodin? Gazánie se otevírá kolem poledne, a naopak zavírat se mezi 14. a 15. hodinou začínají pampelišky, kolem 15. hodiny cuketa a v 18 hodin mák. Předala jsem také dál informace o otvorech v ptačích budkách a ultrazvukových zařízeních proti krtkům a hrabošům, které autor důrazně doporučuje nepoužívat.

O autorovi

Peter Wohlleben (1964) se již od dětství chtěl stát ochráncem přírody. Studoval lesnictví a přes dvacet let pracoval jako úředník zemské lesní správy. Dnes vede Lesní akademii v německém regionu Eifel a usiluje o návrat pralesů do různých oblastí světa. Často vystupuje v televizních pořadech, pořádá přednášky a semináře a píše knihy na témata týkající se lesa a ochrany přírody. Svými bestsellery Tajný život stromů, Citový život zvířat, Slyšíš, jak mluví stromy a dalšími nadchl čtenáře po celém světě. V Německu nedávno začal vydávat časopis Wohllebenův svět. V roce 2019 mu byla udělena Bavorská státní medaile za zásluhy při ochraně životního prostředí, a to za jeho citlivé a nekonvenční zprostředkovávání vědeckých poznatků.

Prirode na stope

Přírodě na stopě
Jak pozorovat, chápat a využívat přírodní jevy nejen na zahradě
Autor: Peter Wohlleben
Překlad: Dagmar Heeg
Žánr: Živá příroda
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2020
Počet stran: 160

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Buďte Přírodě na stopě

Marie Křížová: „Mám krásnou práci"

Marie Krizova perexV dnešním rozhovoru se dočtete, co muzikálové herečce a zpěvačce Marii Křížové dala účast v televizní show a jak se chystá na hlavní roli Agnes v novém nastudování muzikálu Krysař, jehož premiéra proběhne v září v Divadle Kalich....

My Little Pony: Příběh podle filmu

My little pony200Nakladatelství Egmont Publishing ve společnosti Albatros Media přináší zejména nejmenším čtenářkám nový příběh oblíbených animovaných postaviček televizního seriálu My Little Pony.

Joona Linna opět na scéně

pavouk200V Nakladatelství HOST vyšla už devátá kniha s detekivem Joonou Linnou. Tentokrát má název Pavouk a opět přináší velmi zajímavou zápletku.

...

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Sto třicet let od narození velkého skladatele: ČT natáčí hraný dokument Můj život s Bohuslavem Martinů

Muj zivot s BM 200Bohuslav Martinů patří mezi nejvýznamnější české skladatele. Letos by oslavil své sto třicáté narozeniny. Česká televize při té příležitosti natáčí v koprodukci s ORF a Nadací Bohuslava Martinů hraný dokument Můj život s Bohuslav...