Více true crime do českých knihkupectví!

ted bundy200Nakladatelství JOTA odstartovalo novou edici True Crime nejzásadnější knihou tohoto žánru v podobě titulu Ted Bundy, vrah po mém boku od Ann Rule.

Kniha začíná Poděkováním, ale pokračuje netradičně Závěrečnou kapitolou? z roku 2008 a Předmluvou: 1980. Následuje 49 kapitol představujících život Teda Bundyho a v další části čtenáře čeká Epilog, Doslov z roku 1986, Poslední kapitola: 1989 a Aktualizace – o 20 let později: 2000. V závěru je pak několik slov o autorce.

Ted Bundy je jedním z nejděsivějších sériových vrahů Ameriky, který se doznal k zabití nejméně šestatřicet mladých žen po celých Spojených státech, a nakonec byl odsouzen k smrti na elektrickém křesle. Jeho příběh určitě spousta lidí zná, nebo se s ním někde setkala. Já o něm taky někde četla, ale podrobnosti jsem si nevybavovala a byla na knihu moc zvědavá. To jsem však ještě netušila, jak moc bude jiná a výjimečná právě díky Ann Rule.

Jak uvádí anotace, tak „kniha je naprosto jedinečná ve své ohromující intimitě a popírá stejně děsivě jako v době svého vzniku naši představu, že bychom přece samozřejmě poznali, kdyby mezi námi žilo monstrum, pracovalo vedle nás a tvářilo se, že je jedním z nás.“ Opravdu bylo moc zajímavé to vše číst a přemýšlet nad tím, jak bychom se zachovali my, nebo jaké to pro Ann muselo být. Při psaní vzpomínala na čas strávený s Tedem a vycházela také z dopisů, které si s ním psala.

„Nechci, aby zemřel. Pokud přijde den, kdy ho v raifordské věznici odvedou do popravčí komory, budu plakat. Budu plakat pro toho dávno ztraceného Tedy Bundyho, jímž mohl být, pro toho bystrého, vřelého mladého muže, o němž jsem si tehdy před mnoha lety myslela, že ho znám. Ještě pořád je mi zatěžko uvěřit, že všechna laskavost a péče, s níž jsem se u něj setkala, byla pouhou fasádou, tenkou slupkou. Mohlo toho být – mělo toho být – mnohem víc.“ (str. 457)

Musím říct, že se mi kniha dostala pod kůži. Když jsem začala číst, nikdy jsem nezůstala jen u jedné kapitoly a vždy mě to naprosto vtáhlo. I po dočtení jsem přemýšlela a často o knize někomu vyprávěla. V prvé řadě jde o velmi zajímavý příběh Teda Bundyho, o to, jak postupoval a především, jak působil na ostatní. Zdálo se, že to měl vše dokonale promyšlené… Kromě toho je kniha o Ann Rule, ale také se díky ní dozvíte spoustu zajímavostí o vyšetřování a amerických soudech obecně.

Měla jsem obavy, jestli tituly z edice true crime nebudou příliš odborné a tím pádem náročné na čtení. Kniha se však četla opravdu dobře a skoro sama. Bylo to skoro jako číst detektivku, jen trochu jinou a takovou „reálnější“, což jí přidávalo na děsivosti. Často mě mrazilo a jak jsem psala, musela jsem na případy myslet, ale hodně mě to nadchlo. Už se tedy moc těším na druhou knihu z této edice v podobě Richard Ramirez: Night Stalker, který na podzim vyjde v Jotě a určitě se poohlédnu i po dalších titulech.

Ann Rule (1931–2015) byla oblíbená americká spisovatelka žánru true crime. Pracovala jako policistka, byla vzdělaná v oborech psychologie a kriminologie. Kniha Ted Bundy, vrah po mém boku byla pro její kariéru ta nejdůležitější. V době, kdy začala na knize pracovat a sbírat informace, nebyly ještě vraždy vyřešené. V průběhu psaní vyšlo najevo, že onen sériový vrah je Bundy, její kamarád, což jí poskytlo naprosto unikátní postavení mezi autory true crime. Ann Rule obdržela dvě ceny Anthony Awards a byla třikrát nominována na Edgar Awards. Je považována za průkopnici žánru true crime, tak jak jej známe dnes.

ted bundy

Ted Bundy, vrah po mém boku
Autor: Ann Rule
Překlad: Helena Hartlová
Žánr: true crime, krimi
Nakladatelství: JOTA
Počet stran: 568 + 16
Hodnocení: 93 %

Renata Horová: „Vyrůstala jsem v rodině se psy…“

horova 200Občas potkáme na ulici pejska v pěkném oděvu, zjistíme, že jde o bezsrsté plemeno, o naháče. Renata Horová má hned dvě takové holky – Tao a Sofii. Jsou to američtí bezsrstí teriéři. Díky nim začala pátrat po historii plemene, které zatím není oficiál...

Mentalistou snadno a rychle
ImagePopulární americký seriál Mentalista se Simonem Bakerem v hlavní roli si před poměrně krátkou dobou získal své místo i na českých obrazovkách a soudě podle velkého počtu repríz můžeme říci,...

I v těch nejhorších časech v sobě lze nalézt jiskřičku života

Jiskra zivota perexKoncentrační tábor Mellern slouží jako odkladiště pro vězně, kteří už nejsou schopni žádné práce. V nelidských podmínkách tady přežívá dvanáct „veteránů“, kteří jsou obklopeni řadou nově příchozích zbídačených vězňů.

...

Ženy pod tónem rozezpívají Dílnu zlínského divadla

Zeny-pod-tonem plakat200Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem, kterou čeká česká premiéra 16. dubna v hudebním a divadelním klubu Dílna. Novou zlínskou hudební komedii, kterou napsal čtyřem že...

Dobové detektivní drama Úsvit má plakát z dílny hollywoodské designérky Desi Moore

plakát ÚSVIT film (2)Několik dní před světovou premiérou, která se odehraje 1. července v Hlavní soutěži 57. MFF Karlovy Vary, tvůrci zveřejňují plakát k filmu Úsvit. Autorkou plakátu je renomovaná hollywoodská designérka Desi Moore. Ve filmové...