Jak to asi dopadne, když se na scéně vynoří Batmanův ztracený synek a rozpoutá tu pravou apokalypsu? Batman a syn vás přesvědčí o tom, že rodinné problémy v podání známých superhrdinů nabírají poněkud divočejší obrátky. Nejen totiž, že Batmanův nově nalezený potomek ani v nejmenším nevykazuje rytířské ideály svého otce, on ale plánuje zničit celý Gotham.
Je smutným pravidlem, že český komiksový fanoušek musí při čekání na překlady děl svých oblíbených tvůrců oplývat téměř božskou trpělivostí. V konkrétním případě kresleného příběhu z per dvou veteránů legendárního vydavatelství DC Comics Andyho Kuberta a Granta Morrisona se však české vydání opozdilo o dlouhých šest let po svém uvedení na světový trh.
Premiéry se však nakonec čeští milovníci příběhů o netopýřím muži přece jen dočkali. Stalo se tak v zápalu batmanovského poblouznění loňského léta rozpoutaném premiérou nejnovějšího dílu filmové trilogie o temném rytíři režiséra Christophera Nolana. Vydavatelství BB art se tedy zřejmě rozhodlo přispět svou troškou do mlýna a ještě více přiložit pod kotlem rozpoutané netopýří horečky. S přihlédnutím k tomu, že ve stejné době vyšlo pod taktovkou konkurenčního vydavatelství Crew i české vydání Návratu temného rytíře z pera legendárního Franka Millera, se dá říci, že se vydavatelé snažili ze skokově zvýšené poptávky po příbězích s batmanovskou tématikou vytěžit co možná nejvíce.
Jak se tedy s příběhem Batmanova znovunalezeného synka ostřílený komiksový scénárista Grant Morrison ve spolupráci s kreslířem Andym Kubertem vypořádal? Dá se říci, že velmi dobře, a to i navzdory nepříliš příznivému prvnímu dojmu, kterým může Kubertova kresba působit na některé čtenáře zmlsané Millerovskou estetikou. Oproti decentnímu standardu velmistra žánru působí totiž Kubertova kresba barevněji a v některých místech koketuje možná až s nuceně kýčovitou expresivitou. Na druhé straně, pokud se nenecháte odradit, velice snadno si na Kubertův styl zvyknete a dočkáte se sladké odměny v podobě dynamických a ve velkém stylu pojatých výpravných scén.
Navzdory tomu, že téma Batmanova problematického vztahu s jeho zničehonic se objevivším synkem lehce zavání komorní rodinnou tématikou, se autoři rozhodli pojmout příběh ve velkém stylu. Nečekejte tedy žádná menší dramata, k jejichž vyřešení nebude zapotřebí překročit hranice Gothamu. Je tomu právě zcela naopak a Morisson ve svém scénáři skrze rodinnou linku vrací do hry staré známé hráče Batmanovské ságy, především tedy Talii Al’Ghul, dceru Batmanova věčného protivníka Ras Al’ghula, která se skrze svého synka a s apelem na batmanův otcovský pud snaží ovládnout celý Gotham, a pokud možno tak i dokončit destruktivní dílo svého zesnulého otce.
Pokud si libujete v akčních a dynamicky se střídajících scénách, zcela určitě naleznete zalíbení v barevných explozích Kubertovy živelné kresby a přehnaných komiksových stylizacích. Ty v některých okamžicích nabírají až absurdních poloh a to například ve chvílích, kdy si Batman se svým malým synkem vyřizují účty, a to jak jinak než v charakteristických pěstních soubojích. Svět Gothamu v Kubertově podání vás v takovém případě pohltí, a to včetně vsuvky v podobě krátké novely uprostřed příběhu, nazvané Klaun o půlnoci. Pokud ale čekáte od comicsu něco víc a jste milovníky propracované atmosféry dávkované postupně a v sofistikované podobě, nebo se snad řadíte k těm, kterým se z nějakého důvodu batmanovské šílenství loňského léta vyhnulo a chystáte se na svou první návštěvu temného světa Gothamského podsvětí, raději sáhněte po jeho Millerovské verzi. S tou nemůžete udělat chybu.
Název: Batman a syn/ Batman and Son
Autor: Grant Morrison/Andy Kubert
Překlad: Petr Zenkl
Vydáno: 2012
Stran: 199
Vydalo nakladatelství: BBart/ DC comics
Hodnocení: 60%
< Předchozí | Další > |
---|