Richard Müller: „Uděláme s Fragile vše proto, aby koncert ve zlínském Kongresovém centru patřil k těm nezapomenutelným“

Richard Müller: „Uděláme s Fragile vše proto, aby koncert ve zlínském Kongresovém centru patřil k těm nezapomenutelným“

200rozVečer plný největších hitů legendárního slovenského zpěváka Richarda Müllera bez jediného hudebního nástroje! Takový bude koncert, který se uskuteční 3. listopadu 2013 v sále nového Kongresového centra ve Zlíně. Právě proto jsme poprosili pana Richarda, aby nám o turné něco prozradil.

 



Tento rozhovor je u příležitosti Vašeho projektu Hlasy se skupinou Fragile ve Zlíně. Můžete nám o tom říci více sám?

Pro projekt Hlasy jsme vybrali jednoduchý a výstižný název, který objasňuje, o čem to celé vlastně je. Na koncertě, ani na stejnojmenném albu, které k podzimnímu turné vyšlo, nezazní ani jediný hudební nástroj, kromě toho jediného a nejkrásnějšího, kterým je lidský hlas.

roz3

Vystoupení je bez použití jakýkoliv nástrojů, musí to být velmi těžká práce. Jak se s tím vyrovnáváte? Jak vám to jde?

No právě, je to úplně jiné než doposud. Vždycky se snažím zkoušet něco nového, protože mě to baví a já chci, aby mě hudba bavila. Čímž tedy nechci říct, že takové to standardní hraní s kapelou mě nebaví, jsem s ním naprosto spokojený a líbí se mi. Kdyby ne, tak s tím taky nikdy nevylezu mezi lidi. Ale tenhle projekt s Fragile vznikl v podstatě náhodou a já jsem velmi rád, že ho lidi přijali s takovým nadšením. Protože je to opravdu něco velmi, velmi speciálního a samotná příprava nám zabrala tři čtvrtě roku. Jen zaranžování jedné tříminutové písničky trvalo nejméně tři dny a tři noci.

Kdy vznikla myšlenka tohoto projektu? Inspiroval jste se něčím? A nebál jste se toho?

Ani přesně nevím. Tak nějak jsme přemýšleli, co vymyslet nového, jak se pohnout zase o kus dál. A z toho vznikla myšlenka oslovit Braňa Kostku, šéfa skupiny Fragile, jestli by do toho nechtěl jít.

Proč jste si ke spolupráci vybral zrovna skupinu Fragile? Znal jste se s nimi?

Braňa jsem znal od vidění a musí přiznat, že mi nebyl příliš sympatický. Ale protože jsem věděl, že je skvělý kapelník a hudba, kterou dělají Fragile, se mi velmi líbila, rozhodl jsem se nedat na první dojem. Dnes jsem rád, že jsem to udělal. Rád dělám s lidmi, se kterými si rozumím profesně i lidsky. V případě Fragile dospěla naše spolupráce do takového stádia, že když je pár dní nevidím, tak je mi po nich smutno.

Jaká byla jejich reakce, když jste jim projekt popsal?

Braňo řekl ‘ano‘. Problém byl jen v tom, že on věděl, o čem mluví, když říkal, že to bude náročné a na dlouhé lokty. Ale já jsem to nevěděl. Nechápal jsem, proč neustále počítá každý den, každou hodinu… Říkal jsem si, že o nic nejde, že prostě každý bude zpívat svůj hlas. Nedošlo mi, jak náročné je to celé vymyslet, posléze se to naučit…

Na jaké skladby se můžou posluchači těšit? Podle čeho jste vybírali?

Výběr skladeb jsem nechal na Braňovi, protože on se v tom úplně jinak orientuje. Skladba, která se mi zdá dobrá, se nemusí hodit na tento způsob interpretace. Ale v podstatě jsme se shodli. V zásadě v mém repertoáru mám štěstí, že nemám skladbu, kterou bych nechtěl prezentovat. Během dvouhodinového vystoupení zazpíváme dvacet písní a všechny, včetně těch, jež lidé znají velmi dobře jako je ‚Štěstí je krásná věc‘, ‚Nočná optika‘ nebo ‚Po schodoch‘, představíme v úplně nové verzi.

roz

Ctíte, že nějaká skladba něčím vyniká? Že je kouzelnější než jiná? Můžete prozradit jaká?

Sám jsem byl překvapený, když jsem poprvé slyšel ‚Po schodoch‘ v podobě ‚a cappella‘. Úplně mě to dojalo, byl to pro mě silný zážitek, jaký jsem dosud nezažil.

Proč jste se tak na poslední chvíli rozhodl zavítat i do Zlína? Hrálo zde roli i místo - Kongresové centrum a jeho atmosféra?

Určitě. Máme české publikum rádi proto, že je hodně divadelní a má rádo hudbu,
ve Zlíně jsem se o tom přesvědčil opakovaně. Atmosféra a akustika zdejšího Velkého sálu Kongresového centra je navíc pro takový projekt, jakým jsou Hlasy, přímo stvořená, dá vyniknout každému jednotlivému tónu. Zlín jsme proto nemohli s naším turné vynechat.

roz1

Závěrem, proč by měli lidé přijít? Nalákejte je!

Každý koncert je znovu otočený list, nikdy nevíte, co vás čeká a jakým směrem se děj ubere. Vždycky záleží na obou stranách, tedy nejen na interpretovi, ale i na publiku, jaký koncert bude. Uděláme s Fragile vše proto, aby koncert ve zlínském Kongresovém centru patřil k těm nezapomenutelným, a budeme rádi, když nás v tom lidi podpoří.


 

Přihlášení



Soutěže

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Kärtsy z Waltari: „Publikum tady je jako z jiné planety!“ / „Audience there is from different planet“

waltari 200Finská skupina Waltari vystupuje v České republice poměrně často, nyní právě tuto sobotu na festivalu Masters of Rock ve Vizovicích. Co si o Češích a Finech myslí zpěvák Waltari Kärtsy si můžet...

Hledat

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Čtěte také...

Olga Sommerová: Odmítat dennodenně diskriminaci ženského pohlaví…

Olga Sommerova200Touha po svobodě znamená mimo jiné odmítnout každodenními činy a postoji diskriminaci ženského pohlaví, které v naší společnosti bohužel stále trvá. Ve faktických podmínkách, to jest v zákonech, které umožní ženě, aby vychovávala dět...


Literatura

Román s jednoduchým názvem a členitým obsahem: Paní Hemingwayová Naomi Woodové

200litPaní Hemingwayová – jakmile jsem spatřila upoutávku na knihu, jež brzy vyjde v nakladatelství Metafora, okamžitě mi naskočilo: která? Vždyť jich bylo víc. O které tedy píše Naomi Woodová? A bude to fabulace, životopis…? Mé myšlenky se otazníky jen hemžily,...

Divadlo

Švandovo divadlo přináší mrazivý zážitek

zahrada perexKdyž slyšíte název Betonová zahrada a nečetli jste novelu Iana McEwana ani neviděli její filmovou verzi, asi máte mnoho představ, co se za trochu sterilním názvem skrývá. Přesně pro takové diváky bude nová inscenace mrazivým zážitkem. V Česku...

Film

Spolupráce na Slovensku slaví úspěchy

SLOV perexVydávání filmové literatury se na Slovensku daří - Slovenský filmový ústav nejenže vytrvale vydává měsíčník Film.sk (na rozdíl od pražského Národního filmového archivu, který ukvapeně zrušil unikátní F...