Nejezte, nepijte a nežijte blbě!

Nejezte, nepijte a nežijte blbě!

Glosy Pavla Maurera 200V nakladatelství Albatros Media vyšla kniha Glosy Pavla Mauera s podtitulem Nejezte, nepijte a nežijte blbě.

Pavel Maurer je označován jako gastronaut – o jídle přemýšlí, píše, čte, ochutnává ho a hodnotí. Kniha vychází z jeho „gastronomických glos“, které předával posluchačům na stanici Českého rozhlasu Radiožurnál. Každý týden se jednalo o dvě témata ze světa kolem jídla a pití a materiálu tak bylo přes 700. S výběrem autorovi pomohla dcera Anna Satoranská a na výsledné podobě knihy má podíl také editorka nakladatelství Katarína H. Belejová a ilustrátorka Jaromíra Valečková.

V knize se tak nachází desítky glos rozdělených do sedmi kapitol. První je zaměřena na Suroviny, přísady a pokrmy a můžete si v ní přečíst například o mozarelle, Štramberských uších, burčáku, chlebíčcích nebo třeba o pávech. Další části zaujmou především cestovatele – nesou název Ochutnáváme svět a Ta naše kuchyně česká. První se věnuje cizím gastronomiím, a to jak našich sousedů, tak například Dánska nebo Sardinie a ta další zase sleduje gastronomické speciality naší domoviny.

Nejen svátkům je pak věnována kapitola Rituály. Pátá část nese název V restauracích a popisuje nejrůznější zážitky i zvyky. Mně například zaujala glosa s názvem Otevřeno od pěti ráno zaměřující se na dělníky a jejich rituální polévku a pivo. Kapitola Jíme s rozumem působí nejmoderněji – předává informace, jak neplýtvat jídlem, šetřit vodou, nebo připravit promyšlené svačinky. A závěr přináší pak Pár zajímavostí na konec.

Moc se mi líbilo, že Pavel Maurer ve svých glosách nemoralizuje, nenutí čtenáře jíst to a ono a jeho řádky pak působí spíše jako milé doporučení, než nějaké příkazy. Píše opravdu zasvěceně, láska k jídlu z řádků jen sála, ale přitom vše působí lidsky. Popisuje své zážitky z cest i restaurací, vzpomíná na dětství i se dokáže zasnít nebo obhájit.

„Vím, že mák je z hlediska drogových dealerů strategickou surovinou. Ale na ně já kašlu, mně prostě chutná mák jako tradiční a neodmyslitelná součást naší české kuchyně a žádná jiná jeho varianta mě nezajímá. Opium – to je pro mne skvělá domácí maková buchta se švestkami. Howgh!“ (str. 56)

V mnohém jsem s autorem souhlasila, například jsem souzněla s myšlenkou, že v zahraničí musíte ochutnávat místní jídlo, jinak nemáte kompletní zážitky a hodně jsem se smála při čtení kapitoly o restauracích. Styl autora mi zkrátka sedl a 300 stránek jsem přečetla na dva zátahy a bez ztráty zájmu. A také jsem se dozvěděla mnoho zajímavostí a místy se mi i sbíhaly sliny!

PhDr. Pavel Maurer vystudoval žurnalistiku a několik semestrů na katedře scenáristiky a dramaturgie FAMU. Zprvu pracoval jako noční hlídač v Anenském klášteře, pak prošel několik novinářských postů. Pracoval v televizi a 20 let strávil v reklamních agenturách. V roce 1996 spadl ze skály v Alpách, přežil klinickou smrt a hned o rok později založil nezávislého gastronomického průvodce po restauracích, který dodnes vychází pod značkou Maurerův výběr Grand Restaurant. Každoročně věnuje nejméně 100 000 Kč na charitu spojenou s jídlem, bojem o zdravou výživu, záchranou surovinových zdrojů a propagací kvalitní gastronomie. Vydal na toto téma několik knih, publikuje články, napsal také vůbec nejdelší rozhovor s Jaroslavem Foglarem, který vznikal v 80. letech téměř čtyři roky a vyšel knižně pod názvem Ježek v kleci.

Glosy Pavla Maurera
Glosy Pavla Mauera
Autor: Pavel Mauer
Žánr: eseje, humor
Nakladatelství: CPress, Albatros Media
Rok vydání: 2019
Počet stran: 304

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Národní knihovna ČR

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Knedlíky na desítky způsobů

velka-knedlikova-kucharka200Šéfkuchař společnosti Knedlíky Láznička Petr Kosiner společně s dalšími autory dal dohromady Velkou knedlíkovou kuchařku s podtitulem Veletucet knedlíků v české kuchyni. Určitě budete překvapeni nejrůznějšími var...

Kotletova Příliš dlouhá swingers party

Kotleta pdsp 200S Kotletovkama se před Vánoci roztrhl pytel – nedávno vyšel první díl trilogie Bratrstva krve jako mp3 kniha, nyní tu máme na posouzení samostatnou knižní jednotku. A ta se vyvedla nad očekávání dobře!

...

Romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri

Heidi200Nejznámější švýcarská spisovatelka Johanna Spyri (1827–1901) se narodila a dětství prožila v malebné vesnici Hirzel. Dodnes zde v domě, kde autorka příběhu o osiřelé holčičce Heidi chodila do školy, působí muzeum, které ...

PAS DO HOLLYWOODU

pas do hollywoodu 200Není rozhovor jako rozhovor. Většinou vycházejí takové, které se jen koří věhlasu zpovídaného a šíří jej dál, vlastně můžeme uvažovat o oboustranně výhodné symbióze. Přesně takové texty nalezneme třeba v knížce nadutě naz...