Naučte se, jak neplýtvat jídlem

Naučte se, jak neplýtvat jídlem

konec-plytvani 200Poslední kniha od kolektivu Smarticular vydaná v nakladatelství Kazda se zabývá velmi aktuálním a také důležitým tématem – plýtvání jídlem. Dotýká se totiž každého z nás, a proto by tato kniha měla patřit mezi povinnou četbu dospělých i těch mladších.

Úvod knihy se zaměřuje na problematiku plýtvání potravinami, vysvětluje datum minimální trvanlivosti a hlavně radí, jak plýtvání potraviny předcházet. Další části se věnují plánování a nakupování a správnému skladování potravin. Následují kapitoly obsahující více než tři sta nápadů a receptů na zužitkování potravin beze zbytku. Čtenáři se dozví, jak zpracovat slupky, jádra, košťály nebo starší pečivo a přezrálé ovoce či zeleninu. Mohou se také inspirovat tipy na nakládání, zavařování a konzervaci potravin a zužitkování velké úrody. Závěr pak patří hnojení a kompostování.

V předělech kapitol se v bublinách nacházejí tipy od čtenářů portálu. Ty většinou kopírují informace uvedené na stránkách, ale jsou krátké a stojí za to si je přečíst a třeba v nich najít inspiraci. Z receptů mám v plánu vyzkoušet polévku z ředkvičkových lístků, pesto z mrkvové natě, dušené listy červené řepy, asijskou polévku z brokolice a květáku a také trvanlivou zeleninovou pastu bez vaření jejíž obdobu dělávala už má babička nebo cuketový relish se zázvorem. Zaujal mě také tip na vývar z cibulových slupek vhodný k odbourání hlavně nočních křečí v lýtkách a nasušila jsem si semena z papáji, která se dají použít místo pepře.

Jak je vidět, tak knihu z hlediska receptů ocení především milovníci ovoce a zeleniny. Obecně je v ní hodně věcí známých a člověk je dělá logicky a přirozeně, ale i tak přináší Konec plýtvání jídlem spoustu zajímavých tipů a hlavně inspirace. Ocenila jsem také tabulku s dobou zavařování a teplotou nejrůznějších potravin. Titul zařadím do knihovny k dalším pokladům od Smarticular a budu do něho často nahlížet.

Smarticular.net je portál s nápady pro jednoduchý a udržitelný život. Cílem jeho autorů je řešit problémy zvláště účinným, chytrým nebo neobvyklým způsobem. Web obsahuje několik rubrik: jídlo a zdraví, do it yourself, zelený dům, eco děti, recyklování a znovuvyužití a tipy na šetření jídlem i penězi. Výsledkem jsou pak knihy zaměřené buď na suroviny (Pět domácích prostředků nahradí celou drogerii, Soda, Ocet), nebo na návody Zkuste to doma sami (kuchyně, péče o tělo a vlasy, zahrada a balkon).

konec-plytvani

Konec plýtvání jídlem
Autor: kolektiv Smarticular
Překlad: Štěpánka Podlešáková
Žánr: Dům, byt a zahrada
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2020
Počet stran: 288
Hodnocení: 92 %

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Konec plýtvání jídlem

Žáček a Born – tandem, ktorý nám závidia nielen v Čechách, alebo o Adolfovi Bornovi s Jiřim Žáčekom

zacek perexIch knihy stoja za to, aby boli v našej knihovničke. Upútajú prostým a krásnym literárnym obsahom a rovnako skvelou ilustráciou, ktorými nás očaria už od prvej stránky. Pre deti páčivé a nadčasové pre dospelých. Obsahovo vždy reflektujú prejav a k...

Zelenina pro nedočkavé: Nejrychlejší úroda

nejrychlejsi uroda200V květnu vydalo nakladatelství Esence příručku německé autorky Ortrud Griebové Nejrychlejší úroda. Rady a tipy pro zahrádkáře pro snadné pěstování a rychlou sklizeň se hodí vždycky!

...

Když cestování zamotá hlavu i život

cestujici 200Cestující do Frankfurtu je detektivní román z roku 1970, který v češtině vychází poprvé. Jedná se o dílo Agathy Christie, které se vymyká ostatním knihám a vzniklo zřejmě kvůli obavám ze situace tehdejšího světa. Stojí za to?

Super komedie Hnízdečko a šunkofleky

hnizdecko a sunkofleky divadlo radostJak může dopadnout situace, kdy si do svého sdíleného sklepního prostoru, který považují dva dlouholetí kamarádi za byt, oba přivedou novopečené manželky a snaží se jim vysvětlit, jak se jim krásně v tomto hnízdečku bude...

Společenské vědy a audiovize

spol vedy audiovize perexNás nynější svět ovládají audiovizuální média: skrze filmy, televizi, internet či počítačové hry si utváříme představu o současnosti a poměrech v ní. Jenže fungování těchto médií lze zkou...