Náboj, barvitý hlas, živé nástroje. Nové album Michala Prokopa hoří i zapaluje!

michal Prokop 200„…nastartuješ motor, zní to jako hrom…,“ zpívá Michal Prokop ve skladbě Nebe anebo cesta do pekel, která otevírá nové album Mohlo by to bejt nebe… Takto prozaicky by bylo možné shrnout i celé CD (a 2LP). Má náboj, barvitý hlas, živé nástroje.

Jedná se o dvanáct původních skladeb a jednu cover verzi (Ježkův, Voskovcův a Werichův Svět naruby), které – jak trefně uvádí anotace – „představují Prokopa a jeho kapelu Framus Five v klasické sestavě, doplněné mimořádným hosty – a ve skvělé formě“. „Na podstatě z blues úspěšně vycházejícího elektrického písničkářství se logicky nic nemění. Princip jedinečně zpívaného, melodicky silného a pečlivě vybranými slovy opatřeného repertoáru je opět dán,“ je též uvedeno v anotaci.

Po úvodní vypalovačce s hudbou Michala Prokopa a textem Milana Šaška následuje vážnější So Flong Luboše Andršta a Pavla Šruta. Skvostem je též kupříkladu píseň Pomoz mi s hudbou Michala Prokopa a textem Michala Bulíře. Jednou z nejsilnějších skladeb je Hoří Notre Dame z dílny kapelníka Precedensu Martina Němce: „…Cestou nahoru, hledám pokoru, co mi zbývá. Zdravím z Paříže, ona neví, že není věčná. Jako nejsme my, dole na zemi, smrt je vděčná…“

Nové album předznamenal singl a klip skladby Má vlast s Vilmou Cibulkovou (v režii Michala Skořepy) – Michal Prokop zhudebnil báseň Jiřího Žáčka, která vyšla v roce 2009 v knize Třetí poločas. „Textů, které reflektují současný stav společnosti, na albu cítím víc, ale tenhle společně s muzikou mi přišel jako nejlepší signál o tom, jaká ta deska vlastně je,“ uvedl Michal Prokop.

Má pravdu. „Ta země, která rodí kacíře a uhrančivě krásné zlatovlásky. Kde všichni věří jen své nevíře a gramofony chrčí Škoda lásky. Kde místo zlata třpytí se jen kyz, kde příliš často radost hořkne v hoře. Odvěká kořist hrabošů a krys, kde všechny cesty vedou k Bílé hoře…,“ zpívá v Mé vlasti.

Michal Prokop s kapelou Framus Five nadělil album u příležitosti svých 75. narozenin nejen sobě, ale především posluchačům. Koncertní křest alba by se měl uskutečnit v rámci festivalu Krásný ztráty Live ve Všeticích (13. – 15. srpna 2021), na který naváže turné po České republiky s lokálními křty. Zakončeno bude tradičním vánočním koncertem v Praze.

„…Poslední minuty, poslední den, tak nečum do pivá, moc času nezbývá. Zůstal tu jen, jen Last Minute Man…,“ zpívá v dalším ze silných textů Pavla Šruta (s hudbou Petra Skoumala). Do písně Deštník (Michal Prokop/Jan Lacina) je zase sloganem a pár zvuky elegantně vklíněna legendární skladba Yesterday. „…Zakazuju si snadné plány, beru si příklad z Dalajlámy, radím sám sobě: Vytrvej!..,“ zpívá též. Kdo chce zapalovat, musí hořet, což platí i pro hudbu. Nové album Michala Prokopa to naplňuje.

michal Prokop 1

Prokop, M. Mohlo by to bejt nebe…
Stopáž: 54:29
(P): 2021 SUPRAPHON a.s., vydal SUPRAPHON a.s., 2021
Datum vydání: 28.05.2021

Stýská se nám po mladší a naivnější verzi nás samých

Hana-Hermanova2Hana Hermanová se svou povídkou Cancfranc zvítězila na celé čáře v naší literární soutěži Nejkrásnější milostný příběh. Co o sobě prozradila čtenářům magazínu Kultura 21? Třeba i to, jak se jí psala vítězná povídka, co ráda dělá ve svém volném čase a o čem sní.

...

Martin Patřičný: Jak se dělá knížka aneb nezlikvidujeme si dřevo v globálním světě?

vystavka patricny 200Martin Patřičný je výtvarník a „dřevař“, tak trochu renesančního typu. Nejenže vytváří nádherné dřevěné artefakty, ale také píše knihy, je výborný společník, moudrý bavič, citlivý recitátor, hudebník a vůbec mu...

Kdo lehce nabude, lehce také pozbude

kdo 200Kdo z nás by nechtěl přijít k velkému jmění, aniž by musel vynaložit příliš velké úsilí pro jeho získání či vydělání. Avšak takový štědrý movitý i nemovitý dar se může velmi rychle proměnit v dar danajský. Své o tom ví i hlavní protagonistka inscenace

Matka!: povstání Fénixe z popela?

matka perexDo kin přichází nejnovější snímek Darrena Aronofského. Kdo zná jeho předešlé filmové počiny ví, jak silný dojem jeho snímky zanechávají. Komorní drama Matka! není výjimkou a je další z řady filmů, které Vás nenechají při shlédn...