I ve Finsku může být vyhlášené letovisko

Palm-Beach-Finland 200Palm Beach Finland je název další knihy finského spisovatele Anttiho Tuomainena, která vyšla v nakladatelství Kniha Zlín.

Od severských autorů čtu především detektivky, ale občas se nechám nalákat i na něco jiného, což je ne vždy šťastné. Zde mě zaujala věta z anotace: „mistrovské dílo černého finského humoru, kde se potkává Fargo s Pobřežní hlídkou“ a byla jsem zvědavá na popisovanou atmosféru.

Děj knihy se totiž odehrává na malém městě, kde místní podnikatel zřídil přímořské letovisko podobné Karibiku nebo Thajsku. Jeho hlavní výhodou má být, že se zde tak moc nezapotíte. Právě na toto místo je inkognito poslán detektiv helsinské policie Jan Nyman, aby zde vyšetřil podezřelou vraždu. Zorientovat se v místních vztazích a bizarních situacích však pro něj není jednoduché…

„Písečná pláž světové úrovně,“ řekl. „Úplně jako Saint-Tropez, jenže lepší. Půjčujeme kanoe, šlapadla, pramice, surfovací prkna, plachetnice Optimist i lehátka. Ta jsou fungl nová. Sto dvacet jich máme. Radši si je rezervujte předem, rychle mizí. Dneska je teda obsazené jen jedno, ale zítra může být všechno jinak. Volejbal, tenis, minigolf. Tři jamky. Tiger Woods by čubrněl. Taneční kurzy, lektor salsy byl v Mexiku, takže mezinárodní kapacita. Restaurace à la carte a spousta delikates, mořské potvory, pizza a pivo z mstních malých pivovarů, taková neseženete ani v Německu. Spokojení návštěvníci a špičková rekreace, pět hvězdiček z pěti.“ (str. 41)

Díky knize jsem zjistila, že finský černý humor zřejmě nebude nic pro mě. Očekávala jsem, že se pobavím, ale ve výsledku jsem se jen pousmála u některých obratů a zbytek šel nějak mimo mě. Celkově pro mě Palm Beach Finland byla taková zvláštní kniha – zpočátku jsem měla problém se zorientovat v postavách, posléze k nim najít sympatie. Ve výsledku však byly všichni svým způsobem zvláštní, až to bylo zajímavé. Přesto ve mně přečtení nezanechalo nějaký hlubší dojem a do další knihy tohoto autora se už nepustím.

Antii Tuomainen je kritikou řazený k autorům noir detektivek. V současnosti je vedle vlastní tvorby činný také jako nezávislý redaktor. Největšího úspěchu se dočkal se svým třetím románem Léčitel (Parantaja) z roku 2010, jejž zasadil do Helsinek blízké budoucnosti, ochromených chaosem po prudké změně klimatu. V roce 2011 za něj Tuomainen obdržel prestižní cenu Vuodenjohtolanka udělovanou finským Klubem přátel detektivek. Jeho knihy vyšly ve více než dvaceti zemích včetně USA, Velké Británie, Francie, Německa a Číny.

Palm-Beach-Finland

Palm Beach Finland
Autor: Antii Tuomainen
Překlad: Ema C. Stašová
Žánr: detektivka, humor, beletrie
Nakladatelství: Kniha Zlín (Albatros Media)
Rok vydání: 2021
Počet stran: 312
Hodnocení: 60 %

Jirka Urban: „Hrajeme třicet let! To je ta nejlepší věc, která se nám mohla přihodit!“

arakain jiri urban 200Přinášíme vám rozhovor s kytaristou skupiny Arakain Jirkou Urbanem, který zde ukázal jeho úžasný vztah k Arakainu a poodtjajnil plány do budoucnosti.

...

Ohnivý anděl: Strhující příběh ze země, kde si všichni tykají

ohnivy andel perexNa Ohnivého anděla jsem narazila tak trochu náhodou, a jsem ráda, že jsem na něj narazila. Díky islandské autorce Yrse Sigurđardóttir jsem se poprvé setkala v literatuře s Islandem. Vlastně nejen v lit...

Zádušní mše za hraběnku

zadus200Jiří Holub, je autorem další, ne příliš silné knihy menšího formátu, která mi přišla domů v obálce i s věnováním od autora samotného. Jiří není v literárním světě ani trochu neznámým elementem.

...

Prostory Roxy a NoD slaví 20 let!

narozeniny roxy be twentyDruhé kulatiny oslaví kluby, jejichž adresa je známá tisícům lidí v celé zemi. Mimořádný věk si žádá mimořádnou oslavu a tou rozhodně program, nazvaný BE TWENTY, je! Svůj program má Roxy i

89. ročník Academy Awards, aneb předávání Oskarů 2017

oscars 2017 perexI letošní ročník předávání Oskarových cen byl plný velkých jmen a také snímků. Slavnostní vyhlášení výsledků bylo prvně vysíláno v rádiu v roce 1930 a v televizi poprvé v roce 1953. Nyní je k vidění ži...