Rodné město jako nalíčená past

Rodné město jako nalíčená past

kontinuita-parku 200V nakladatelství HOST vyšla kniha Petra Šestáka s názvem Kontinuita parku. Není pro každého, ale s češtinou pracuje autor unikátně.

Na úvod musím pochválit decentní provedení obálky pracující s tělesy a žlutou a šedou barvou. Líbilo se mi, jak to celé působí a jak geometrické vzory dávají smysl až v závěru. Tvůrcem obálky je Martin T. Pecina, známý typograf a autor titulu Knihy a typografie.

Motivem knihy je návrat domů, nebo chcete-li ke zodpovědnému životu. Hlavní hrdina Josef se po letech studií a pobytu v cizině vrací do svého rodiště. Vzpomíná zde na své dětství, snaží se zapadnout a získává místo na učitele na místní škole. Ukazuje se, že maloměsto stále zůstává maloměstem a jeho záchytným místem je park.

Kontinuita parku začíná působivým předzpěvem, pokračuje kapitolou nazvanou A Město: Půdorys, B Město: Vertikální řez a přes Očistec dospívá k Epilogu. Autorův styl psaní je velmi zajímavý, a to především v servírovaném proudu. V celém textu není ani jedna přímá řeč, ani oddělených odstavců není mnoho a obecně se v textu střídá minulost se současností. Navíc jsou některá slova pouze opisována, a ještě i zvýrazněna velkými písmeny.

„Jak celá ta generace vzorných družstevníků stárla, pocit nostalgie v nich věkem kynul, stejně jako jim kynuly pupky a stehna a boky a zadky, a chtěli by si z celého toho neuváženého dobrodružství po Revoluci nechat jenom to, na co si zvykli, právě z toho důvodu, že na to už byli zvyklí, ale zároveň to, na co si nezvykli, to by zase klidně mohlo být jako dřív, jak byli zvyklí. Nekompatibilitu toho, na co si zvykli za Nového režimu, a toho, na co byli zvyklí za Starého, si neuvědomovali, vytvořili si zvyky, které šly kolikrát úplně proti sobě. Z toho vyplývá permanentní frustrace, kam jen ta doba spěje, nic není, jako bývalo, ještěže z rádia nám pořád dokola hrají ty staré dobré písničky, rádio a televize, to je oáza Zlatých časů.“ (str. 103)

Osobně jsem si na to vše musela dlouho zvykat, měla jsem kvůli popisovanému proudu problém udržet pozornost a nedokázala jsem se na to naladit ani na konci knihy. K Josefovi jsem se snažila najít sympatie, ale vůbec se mi to nedařilo a celý příběh kolem mě jako by jen proplul. Nicméně nepochybuji o tom, že spoustu čtenářů právě tohle zaujme a ocení autorovu hru s jazykem i některé názory.

Petr Šesták (nar. 1981) vystudoval Univerzitu Karlovu v Praze, dva roky žil v obytné dodávce a křižoval Evropu s pojízdnou výstavou fotografií. Zkušenosti z nomádského života zachytil v poeticko-filozofickém cestopisu Kočovná galerie (2014). Ze zahraničních pobytů čerpal také ve své povídkové knize Štvanice (2015). V současné době žije především v Praze, provozuje analogové fotokabiny a organizuje kulturní akce v jednom malém příhraničním městě.

kontinuita-parku

Kontinuita parku
Autor: Petr Šesták
Žánr: beletrie
Nakladatelství: HOST
Rok vydání: 2021
Počet stran: 252
Hodnocení: 65 %

Bláznivá noc Michala Davida

David perexV Trenčíne to opäť žilo. Na zimnom štádióne Pavla Demitru sa konal tohtoročný druhý koncert na Slovensku Michala Davida. Po tom, čo 22. októbra vystúpil na pódium, dav začal šalieť, vlniť sa v tanečných rytmoch, spievať spolu s Michalom.

...

Češi 1992 aneb jak Mečiar s Klausem rozdělili stát

cesi 200V dalším pokračování devítidílné komiksové řady tzv. „Českého století“ od roku 1918 do roku 1992 se autor Pavel Kosatík, tentokrát spolu s výtvarníkem Danem Černým, věnuje zatím poslednímu klíčovému okamžiku našich moderních dějin, tj. rozdělení bývalé...

1000 míst, která musíte vidět, než zemřete

1000 mist 200V září vyšla v nakladatelství CPress pořádná bichle – kniha pro cestovatele s trochu depresivním názvem 1000 míst, která musíte vidět, než zemřete. Necháte se nalákat téměř 500 sty stránkami čtení a fotografií na putování...

Čvachtající labutě? Baletní parodie v Severočeském divadle již tento pátek!

baletparodie perexMám moc ráda balet. A tak se těším do Severočeského divadla v Ústí nad Labem, kde je v pátek 22.5.2015 na programu představení na motivy Labutího jezera. Má být plné komických prvků a komediálního ztv...

Někteří lidé nemají roboty v lásce

200filmFilm Náhradníci (2009) byl ve své době důkazem, že Bruce Willis jako herec ještě nepatří do starého železa. Akční žánr má své mouchy, protože kdo z nás si může jen tak vzít bouchačku a tím i spravedlnost do vlastních rukou? Naštěstí nikdo.

...