Harlan Coben tentokrát poodhalí zločiny z prostředí šlechtické rodiny

Říkejte mi Win 200Harlan Coben se během let stal jedním z nejoblíbenějších autorů kriminálních románů nejen u nás. V jeho nejnověji česky přeloženém přírůstku s názvem Říkejte mi Win budete opět svědky napínavé zápletky s možná nečekaným koncem.

Amerického spisovatele Harlana Cobena jsem poprvé zaznamenal s knihou Šest let, která mi tehdy přišla prostě geniální. Musím se přiznat, že od té doby jsem četl jen pár jeho počinů. Knih prostě vychází spousta a musel bych místo práce stále jen číst, abych stihl přečíst všechno, co chci. Jsem ovšem rád, že v roce 2022 se s ním znovu setkávám, a opět ho musím s lehkým srdcem jen a jen chválit.

Tentokrát nechává své fanoušky nahlédnout do zákulisí jedné šlechtické rodiny, která má ve svých skříních pořádné kostlivce. Bohatá dědička Patricia Lockwoodová byla před lety unesena a měsíce držena neznámo kde. Rodině ukradli hodně drahocenné věci. A nyní jakoby minulost najednou vyplula na povrch. V bytě zavražděného vetešníka je nalezen obraz, původně patřící rodině, i kufřík s iniciálami WHL3. Windsor Horne Lockwood III., zvaný Win, další příslušník bohaté šlechtické party, netuší, jak se tam mohly tyto předměty ocitnout. Jedno je však jasné. Muž, který unesl jeho příbuznou, měl co dočinění i s terorismem. A tam, kde mají vyšetřovatelé prsty krátké, pomůže Winova moc, bohatství a touha po spravedlnosti.

Hlavní roli v tomto příběhu hraje již jmenovaný Win a musím říct, že na něm půlka románu jednoznačně stojí. Je to totiž na první pohled velice charismatický muž, navíc až nechutně bohatý, ale zároveň i hodně kontroverzní. Možná s některými jeho kroky nebudete souhlasit. Nebojí se totiž porušovat pravidla. Násilí mu není cizí. Na druhou stranu se nedá říct, že by byl bezcitný a rodinná pověst je pro něho důležitá.

Já jsem si ho velice oblíbil a vlastně se stále těšil, co příště zase vyvede, jakou hranici tentokrát překročí a jaký celkově zvolí postup. Většina knihy je o jeho pátrání po událostech a lidech z minulosti, kteří už mohou, ale taky nemusejí, být mrtví. Asi si dokážete představit, že vypátrat lidi nezvěstné několik desetiletí nebude nic jednoduchého. Jenže to neznáte Wina.

Stejně jako v mnoha jiných případech je zápletka Harlana Cobena výborně promyšlená, nabízí mnoho odboček a snaží se vás neustále zmást a nachytat. Někteří kritici mu vyčítají, že jsou jeho knihy v některých momentech až absurdní a přehnané. Většina fanoušků mu to ovšem ráda odpustí nebo si toho ani nevšimne. I tentokrát tu najdete momenty, při nichž si řeknete, jestli už to není až moc zamotané. Ale závěr vás přesvědčí, že je všechno geniálně promyšleno až do detailu.

Líbilo se mi sledovat pozadí chodu šlechtické rodiny. Trochu mě mrazilo při uvědomování si, co všechno mohou dokázat moc a peníze. A dokážu si představit, že i v reálném životě jsou prsty takových lidí hodně dlouhé. Po značnou část doby nebudete vědět, kdo je vlastně klaďas, a kdo záporák. A možná na to nepřijdete ani na konci.

Závěrečné zvraty a machinace vás prostě dostanou. Prsty ve zločinech a nepoctivostech tu může mít prakticky kdokoliv. Ostatně, ani ústřední hrdina není bez viny. Některým to odpustíte, jiné odsoudíte. Každopádně však budete žasnout.

Harlan Coben se v mých očích opět vyznamenal. Kniha Říkejte mi Win mě rozhodně nezklamala. Dočkal jsem se napínavé zápletky, velice zajímavých postav i skvělého objasnění celé záhady. Navíc by se mělo jednat o první díl s postavou Wina, což mi udělalo velkou radost. Je totiž natolik nevypočitatelný, že se od něj v budoucnu můžeme dočkat prakticky čehokoliv.

Říkejte mi Win 450

Říkejte mi Win

Autor: Harlan Coben

Překlad: Lenka Faltejsková

Nakladatelství: Kalibr (Euromedia)

Rok vydání: 2022

Počet stran: 320

( 1 hlas )

Klid, ticho a útulno, to vždy o Vánocích obstarala maminka, říká operní pěvkyně Libuše Márová

libuse marova200I když paní Libuše Márová oslaví právě 24. prosince kulatiny, rozhovor byl nakonec o něčem jiném. Třeba o tom, jak jednou „oslavila“ Štědrý den v Amsterdamu či jak strávila silvestrovské „veselí“ v Oslo. V obou případech tam byla prac...

Zarua - město plné magie

Zarua malýNakladatelství Fragment vydává ve své ediční řadě Pendragon ty nejzajímavější romány světové fantasy. Mezi ně se určitě řadí i Zarua – ztracené město od Suzanne Rogerson, která nabízí napínavý příběh plný akce a magie.

&...

Táňa Keleová-Vasilková nikdy nezklame

coto200Knihy slovenské spisovatelky Táni Keleové-Vasilkové se v naší republice stávají stále oblíbenějšími. Svědčí o tom i fakt, že tato novinka s názvem Co to bude? byla vybrána do velké knižní akce KNIHOMÁNIE 2015, v rámci které se prezentovalo 22 nejzajíma...

Kolečko v Disku pracuje s buchtami i bohyněmi

buchty a bohyne200Petr Kolečko (Okresní přebor) napsal divadelní hru přímo na míru čtyřem absolventkám, čtvrtého ročníku Katedry herectví činoherního divadla pražské DAMU, Nikol Kouklové, Evě Josefíkové, Marii Poulové

Báseň aneb Skoro úplně vymyšlený film vzniká v Olomouci

Basen bukowski200V březnu 2013 padne v Olomouci poslední klapka nového nezávislého filmu na motivy jedné z básní Charlese Bukowskeho. Své místo v hereckém ensemblu našli jak osobnosti z krajských divadel, tak mladí herci a neherci. Ten...