Harlan Coben tentokrát poodhalí zločiny z prostředí šlechtické rodiny

Říkejte mi Win 200Harlan Coben se během let stal jedním z nejoblíbenějších autorů kriminálních románů nejen u nás. V jeho nejnověji česky přeloženém přírůstku s názvem Říkejte mi Win budete opět svědky napínavé zápletky s možná nečekaným koncem.

Amerického spisovatele Harlana Cobena jsem poprvé zaznamenal s knihou Šest let, která mi tehdy přišla prostě geniální. Musím se přiznat, že od té doby jsem četl jen pár jeho počinů. Knih prostě vychází spousta a musel bych místo práce stále jen číst, abych stihl přečíst všechno, co chci. Jsem ovšem rád, že v roce 2022 se s ním znovu setkávám, a opět ho musím s lehkým srdcem jen a jen chválit.

Tentokrát nechává své fanoušky nahlédnout do zákulisí jedné šlechtické rodiny, která má ve svých skříních pořádné kostlivce. Bohatá dědička Patricia Lockwoodová byla před lety unesena a měsíce držena neznámo kde. Rodině ukradli hodně drahocenné věci. A nyní jakoby minulost najednou vyplula na povrch. V bytě zavražděného vetešníka je nalezen obraz, původně patřící rodině, i kufřík s iniciálami WHL3. Windsor Horne Lockwood III., zvaný Win, další příslušník bohaté šlechtické party, netuší, jak se tam mohly tyto předměty ocitnout. Jedno je však jasné. Muž, který unesl jeho příbuznou, měl co dočinění i s terorismem. A tam, kde mají vyšetřovatelé prsty krátké, pomůže Winova moc, bohatství a touha po spravedlnosti.

Hlavní roli v tomto příběhu hraje již jmenovaný Win a musím říct, že na něm půlka románu jednoznačně stojí. Je to totiž na první pohled velice charismatický muž, navíc až nechutně bohatý, ale zároveň i hodně kontroverzní. Možná s některými jeho kroky nebudete souhlasit. Nebojí se totiž porušovat pravidla. Násilí mu není cizí. Na druhou stranu se nedá říct, že by byl bezcitný a rodinná pověst je pro něho důležitá.

Já jsem si ho velice oblíbil a vlastně se stále těšil, co příště zase vyvede, jakou hranici tentokrát překročí a jaký celkově zvolí postup. Většina knihy je o jeho pátrání po událostech a lidech z minulosti, kteří už mohou, ale taky nemusejí, být mrtví. Asi si dokážete představit, že vypátrat lidi nezvěstné několik desetiletí nebude nic jednoduchého. Jenže to neznáte Wina.

Stejně jako v mnoha jiných případech je zápletka Harlana Cobena výborně promyšlená, nabízí mnoho odboček a snaží se vás neustále zmást a nachytat. Někteří kritici mu vyčítají, že jsou jeho knihy v některých momentech až absurdní a přehnané. Většina fanoušků mu to ovšem ráda odpustí nebo si toho ani nevšimne. I tentokrát tu najdete momenty, při nichž si řeknete, jestli už to není až moc zamotané. Ale závěr vás přesvědčí, že je všechno geniálně promyšleno až do detailu.

Líbilo se mi sledovat pozadí chodu šlechtické rodiny. Trochu mě mrazilo při uvědomování si, co všechno mohou dokázat moc a peníze. A dokážu si představit, že i v reálném životě jsou prsty takových lidí hodně dlouhé. Po značnou část doby nebudete vědět, kdo je vlastně klaďas, a kdo záporák. A možná na to nepřijdete ani na konci.

Závěrečné zvraty a machinace vás prostě dostanou. Prsty ve zločinech a nepoctivostech tu může mít prakticky kdokoliv. Ostatně, ani ústřední hrdina není bez viny. Některým to odpustíte, jiné odsoudíte. Každopádně však budete žasnout.

Harlan Coben se v mých očích opět vyznamenal. Kniha Říkejte mi Win mě rozhodně nezklamala. Dočkal jsem se napínavé zápletky, velice zajímavých postav i skvělého objasnění celé záhady. Navíc by se mělo jednat o první díl s postavou Wina, což mi udělalo velkou radost. Je totiž natolik nevypočitatelný, že se od něj v budoucnu můžeme dočkat prakticky čehokoliv.

Říkejte mi Win 450

Říkejte mi Win

Autor: Harlan Coben

Překlad: Lenka Faltejsková

Nakladatelství: Kalibr (Euromedia)

Rok vydání: 2022

Počet stran: 320

( 1 hlas )

Kryštof Šafer: „Film Váňa vás pobaví a ukáže, že není čeho se bát.”

krystof saferDo kin nedávno vstoupil film o populárním českém žokejovi Váňa – největší závod je život sám. Při této příležitosti jsme položili pár slov producentovi tohoto snímku, Kryštofu Šaferovi, který nám přiblíží film i je...

Modré diaľky Maji Kadlečíkové lákají k objevování sebe samých

Modré diaľky 2Kniha Modré diaľky, povídkový román, příběhy žité a odžité. Uvěřitelné žitím a občas neuvěřitelné jako život sám. A přece pravdivé. Jak dobře žít? Odpověď hledají všichni – po svém. Možná ji hledaj...

Nový román Barbary Erskinové Spřádači snů opět nezklame

big spradaci-snu-GG4-489319 (2)Milovníci románů Barbary Erskinové zbystřete! Nakladatelství Ikar vydalo její nejnovější román Spřádači snů, který vás opět zavede do tajů dávné minulosti a vzbudí ve vás vzrušení a napětí. Tento román s au...

Etiketa je životní styl

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

Jersey Boys aneb každý si to pamatuje, jak chce

Jersey boys 200Film Jersey Boys (2014) vznikl pod rukama režiséra Clinta Eastwooda. Dlouholetá zkušenost s tvorbou komerčních filmů je na každém záběru patrná a nenechává diváka ani na chvíli odpočinout. Snad jen během hudebních vystoupení kapely The ...