Co když dojde k hmyzí apokalypse a Země ztichne?

Ticha zeme200V nakladatelství Kazda vyšla další kniha profesora biologických věd Davea Goulsona. Nese název Tichá Země a zaměřuje se na to, jak odvrátit hmyzí apokalypsu.

Kniha začíná úvodem a dále je rozdělena do pěti velkých kapitol: Proč je hmyz důležitý, Hmyzu ubývá, Příčiny ubývání hmyzu, Kam směřujeme? a Co můžeme dělat? V závěru se nachází poděkování, doporučená literatura a rejstřík.

Mezi kapitolami jsou jako předěl informace o zajímavých druzích hmyzu, které mě velmi bavily a vždy jsem se na ně těšila. Netušila jsem například, že škvoři mají dva penisy a zaujal mě také tvor s názvem bedlobytka novozélandská, který obvykle sedí na stropě jeskyně a vyzařuje jemné modrozelené světlo. Tam, kde je jich velké množství, to pak vyvolává iluzi, že jste pod hvězdnou oblohou.

Knihu můžete vyhrát v naší soutěži: Zjistěte, jak se vyhnout Tiché Zemi

Velmi zajímavá mi přišla zmiňovaná čísla týkající se nejen hmyzu. Například, že jsme se ještě nedostali k tomu, abychom pojmenovali čtyři pětiny z možná pěti milionů druhů hmyzu, o jejichž existenci máme povědomí, nebo co je horší, že jednoho druhu můry kvůli herbicidů ubylo mezi lety 1968 až 2020 o 89 % a od začátku sledování na celém světě vyhynulo 571 rostlinných druhů. A v Tiché Zemi je takových dat mnohem více.

Musím přiznat, že z autorových knih se mi nejvíce líbila u nás první vydaná Divočina v zahradě. Ta mi byla totiž nejblíže tématem a zdála se mi hodně praktická. Ani tato kniha není špatná, ale měla jsem pocit, že něco už jsem od Davea Goulsona četla a někdy jako například v kapitole o Otrávené zemi na mě byl text příliš rozvláčný, a hlavně plný výzkumů, tudíž poměrně složitý na čtení.

Nicméně téma knihy je velmi důležité, člověk si uvědomí, jak je vše propojeno a hlavně, co vše přírodě páchá a jak se někdy chová hrozně. Já sama si příště rozmyslím, co na naší zahradě použiji a budu se snažit ještě více vyhýbat chemie. Rezonovat ve mně budou totiž především tato slova ze strany 130: „Důležitá, byť neviditelná skutečnost je, že naše půdy, řeky, jezera, živé ploty, zahrady a parky jsou nyní kontaminované směsí člověkem vyrobených toxinů. Někdy se říká, že lidstvo válčí s přírodou, ale slovo „válka“ znamená vzájemný konflikt. Náš chemický útok na přírodu spíš připomíná genocidu. Není tady žádný div, že divokých zvířat ubývá.“

Dave Goulson (* 1965) vystudoval biologii na Oxfordské univerzitě a v současnosti působí jako profesor biologických věd na univerzitě v Sussexu. Vydal více než 190 vědeckých článků o čmelácích, včelách, motýlech a dalších druzích hmyzu. V roce 2006 založil Bumblebee Conservation Trust (Společnost na ochranu čmeláků), která svou průlomovou ochranářskou prací získala Heritage Lottery Award za nejlepší projekt v oblasti životního prostředí. Jedním z jejích cílů je navrátit do původní domoviny čmeláka pruhovaného, který ve Velké Británii zcela vyhynul. Biology and Biotechnology Research Council v roce 2010 Goulsonovi udělil ocenění Sociální inovátor roku. Je autorem další velmi úspěšné knihy o přírodním zahradničení Divočina v zahradě a Návrat čmeláků.

Ticha zeme

Tichá Země
Autor: Dave Goulson
Překlad: Lenka Adamcová
Žánr: příroda, zvířata
Nakladatelství: Kazda
Rok vydání: 2022
Počet stran: 352
Hodnocení: 84 %

Slavná herečka a její studentka. Která z nich si zahraje v nově otevřeném Národním divadle?

Eliška Pešková (Miroslava Pleštilová) je divadelní hvězda, úspěšná učitelka herectví a žena divadelního podnikatele Pavla Švandy ze Semčic. Otýlie Malá (Iveta Hlubučková) je zas mladá dívka, která ze všeho nejvíc touží stát se herečkou.

Začala jsem svým snům rozumět a vykládat je i druhým

Nejdříve psala básničky, které, jak sama přiznává, byly spíše jakési přetlaky emocí a jejího silného vnímání. Pak přišly novelky ze života, v nichž mohla uplatnit svoji fantazii, která pracovala na plné obrátky. Později si jen tak vydala básnickou sbírku Proudy, novelku Mimo prostor a čas a v roce 2021 již pod nakladatelstvím Albatros Media knihu Tajemství snů a jak ho rozluštit, na jejímž pokračování pracuje. Také má rozepsaných několik románů a jako šéfredaktorka vede internetový magazín Kultura21.cz.

Jiří Holub: Lenošení jsem dovedl k dokonalosti!

proste200Přinášíme rozhovor se spisovatelem na žánrovém pomezí - Jiřím Holubem.

...

Tvrdý jak voda - varování před totalitou "kulturních revolucí"

Tvrdý jak voda je tvrdá politická satira, román, kde se mísí humor a emoce. Univerzální lidské drama o povaze moci, nebezpečí pýchy a síly touhy, jež se valí navzdory všemu a všem, jen směr nikdo z nás nezná. Román Tvrdý jak voda se odehrává v místech, kde se autor narodil, na Oradelské vrchovině uprostřed Číny. Je jaro roku 1968, zuří kulturní revoluce a hlavní hrdina, Kao Radboj odchází z armády, aby "přenesl plamen nového myšlení na rodnou hroudu".

Panenství je drahé a mouchy na WC jsou důležité

altŽijeme v uspěchané době plné komerce a naším světem hýbe – ekonomika. Pro mnohé z nás pojem, který sice akceptujeme, ale jeho komponenty, jako inflace, hrubý domácí produkt, efektivita investičních pobídek a další ryze ekonomic...

Jeden rok s půvabným únoscem

365 dni anotace 200Dostala se mi do rukou kniha 365 dní, která je předlohou stejnojmenného filmu populárního na Netflixu. Pokud máte rádi erotické čtení, nesmíte si ji nechat ujít!

...

Etiketa je životní styl

dobre mravy 200Už v předminulé sezóně, v červnu roku 2016 mělo premiéru představení Dobré mravy, které se inspirovalo a vycházelo z nikoho jiného z etikety Ladislava Špačka, guru českého společenského chování. Co toto ztřeštěné představení přineslo?

Všechno, úplně všechno
vsechno perMadeline ráda čte. Nic jiné ani dělat nemůže, protože její imunita nedokáže bojovat s venkovním světem. A tak je stále zavřená doma, ve svém sterilním pokoji. Všechno se ale změní, když se do sousedního domu nastěhuje nová rodina a s ní i klu...