Xavier Ireland je modrátorem nočního vysílání, v němž radí ostatním, jak přežít životní krize. Přitom sám se potácí ve vlastní nejistotě. V Anglii žije pět let pod novou identitou. Kdysi, to se ještě jmenoval Chris, měl v Austrálii dobrou práci, pěkný vztah s Matildou, skvělé kamarády, jenže se to zvrtlo a sesypalo na hromádku. Dřív byl Xavier-Chris člověk plný empatie, rád pomáhal lidem, ne, aby se předvedl, prostě jen tak, z přirozenosti. Nyní žije ve své ulitě, nekouká se napravo nalevo a brání se hlubším vztahům. Taky hraje scrabble a píše recenze na nové filmy. To je jeho život – dopoledne spát, doma neuklízet, přečíst e-maily posluchačů a jet do rozhlasu, v sobotu do kina nebo si jít zahrát, občas zajít na drink s parťákem z rádia. Jeho pokojný, spořádaný svět od ničeho nikam naruší uklízečka Pippa, neřízená střela, kterou poznal přes seznamku. Jen ona ho dokáže probudit z letargie a otevřít mu znovu oči…
Hlavní linie románu Jedenáct je nastolena. Normální příběh jednoho zklamaného mladého muže, který si vyčítá, že selhal. Obyčejný příběh. Ale Mark Watson jde dál. Nesleduje jen tento osud. Na něj navazuje příběhy dalších lidí, řetězí je za sebe v sledu událostí, které odstartuje okamžik, kdy hlavní hrdina nekonal. Prostě něco neudělal a tím ovlivnil osudy dalších lidí, kterým se jeho „nečinem“ něco zvrtlo v jejich životě.
Prvním v řetězci je Frankie, malý chlapec, kterého před Xavierovýma očima zmlátili spolužáci, musel dokonce na ošetření. Frankieho matka, novinářka, je proto v nenáladě. Tak napíše velmi kritické hodnocení jedné restaurace. Její článek rozzuří majitele a on ve vzteku bez příčiny vyhodí brigádníka. Nešťastný brigádník je bez peněz, a protože nikde neuspěje, rozhodne se loupit. Přepadenému člověku ukradne peníze a mobil, přepadený musí užít náhradní telefon, který až tolik neovládá a pošle esemesku nesprávnému adresátovi…
Watsonův román je vtipný, jiskřivý, plný peprných postřehů i melancholického rozjímání. Autor před nás řadí nové a nové postavy. Každá je životaschopná, dobře vykreslená a naprosto přirozená. Odhaluje, jak může být člověk sám uprostřed lidí, jak se uzavíráme do sebe a nehledíme na okolí, jak naše jednání, respektive nejednání, ovlivňuje další. Předkládá, jak zdánlivě nesouvisející věci spolu setsakramentsky souvisejí, jen se člověk musí dobře dívat, správně dedukovat a neuzavírat se do vlastního světa. Donutí nás zamýšlet se nad sebou, hodnotit, jak bychom se v té které situaci zachovali sami. Opravdu skvěle vystavěný civilní román, který je nutné dočíst dokonce.
Mark Watson je uznávaný britský spisovatel a komik, který svými vystoupeními získal řadu cen i světovou proslulost. Pravidelně se objevuje v televizi a má vlastní, velice úspěšný rozhlasový pořad na BBC Radio 4. Je autorem několika dalších románů: Bullet Points (Odrážky), ALight-Hearted Look at Murder (Optimistický pohled na vraždu) a The Knot (Uzel). Žije v Londýně s manželkou a synem.
www.markwatsonthecomedian.com
Ukázka
Jednou v posteli Matilda prohlásila, že pěhem jejich patnáctiletého platonického přátelství ji nic víc neprovokovalo, aby z Chrise strhala šaty, než – nemohla najít lepší slova – jeho absolutní ochota pomáhat.
„Cože, tebe vzrušuju tím, že jsem hodný na jiné lidi?“
„Tím, že jsi prostě hodný člověk. Je to tak divné?“
„Takže jsem se mohl vykašlat na všechno ostatní, co jsem dělal, abych tě oslnil, všechno to oblečení, co jsem si kupoval, nebo jak jsem se snažil oblíbit si Pretty Woman? Mohl jsem jen pomáhat starým dámám přes ulici, dokud by ses se mnou nevyspala?“
Zasmála se: „Prosím tě, nekaz tu iluzi.“
Jedenáct
Autor: Mark Watson
Překladatel: Pavel Kříž
Žánr: román
Vydáno: 2012
Stran: 278
Vydalo nakladatelství: Knižní klub
Hodnocení: 80 %
Zdroj foto: bux.cz
< Předchozí | Další > |
---|