Zachrání Michalka, Verunka a Kuba Stříbrného paprska?

stribrnyPaprsek perexNení napětí jako napětí – a není dobrodružství jako dobrodružství. Když se povede autorovi napsat příběh, který má v sobě onu potřebnou dávku skutečného v souladu s nadpřirozeným, má jistý úspěch u čtenářů. Povedlo se to Vlado Ríšovi v případě knížky pro mladší čtenáře kolem sedmi let, která nese název Stříbrný paprsek. V ní najdou všechno, co očekávají (ba i něco navíc) – dobráckou babičku, záhadnou želvu a pohádkového koně z kouzelného království. A tyhle krásné pohádkové motivy jsou pěkně rozloženy v skutečném pavlačovém domě, který může stát kdekoli u nás.

Tak pěkně popořádku: v starém domě s pavlačemi, který stojí kdesi na Žižkově, bydlí dvě školačky Michalka a Verunka a předškolák vysokého vzrůstu Kuba. Jsou to velcí kamarádi, hrávají si spolu na dvoře, ale nejraději jsou, když je hlídá, pokud možno všechny najednou, babička Mařenka, co bydlí v přízemí. Právě a jenom u ní se zdají ty správné sny a jen ona rozumí pohádkovému světu svých o mnoho let mladších kamarádů ze všech dospěláků nejlépe.

Jednoho dne se pod schody odlomí kousek betonu, tvar, který se na ploše objevil, připomíná želvu. Michalka žlutou křídou kolem ní namaluje zahrádku, aby ji nikdo nezašlápl. A světe div se, želvě v žluté zahrádce se vyhýbají i dospělí. Však si dobře pamatují, že kdysi taky byli malí…

Ona podivná skvrna po odloupnutém betonu ale není žádná skvrna – je to spící tvor z pohádkového království zvířátek, která přinášejí dětem hezké sny. A teď má veliký úkol, najít odvážné děti, které by její snovou říši zachránily, protože v světě lidí se ztratil královský princ – Stříbrný paprsek – nádherný hřebeček. Nikdo netuší, kde je, královna kobyla chřadne spolu s hřebcem králem, v říši zavládl smutek. Jak mají zvířátka těšit děti před spaním, když sama jsou ve smutku?

Vlado Ríša napsal velmi zdařilý fantasy příběh, není mu v podstatě co vytknout: svěží a bohatý jazyk odpovídá znalostem malých čtenářů, pečlivě naplánované napětí a stupňování děje rozvíjí jejich fantazii i smysl pro spravedlnost, dobře prokreslené postavy nabádají k ztotožnění se s nimi, a hlavně bájné prvky dobře navrstvené na skutečně známých reáliích. Děti žijí v bytech s rodiči, mají sousedku, co je občas hlídá, chodí do školy a školky – představuje se jim normální běžný den, týden, měsíc. Do kterého zčistajasna vstupuje ten druhý – svět snění a fantazie. Přiznejme si: Kdo z nás nezachránil nějakou princeznu před zlým drakem, kdo z nás nebyl za Bajaju (kluci) či Zlatovlásku (děvčata). Vlado Ríša to ví a přesně o tomhle napsal.

Jeho příběh se může odehrát v každém městě a městečku. Poradí si s ním i ti, co bydlí v domcích se zahradou. Příjemné dobrodružství doplňují půvabné černobílé ilustrace Zdeňky Bouškové.

Vlado Ríša (*1949) je členem Obce spisovatelů, pracoval jako šéfredaktor časopisu Ikarie. Od roku 2010 je šéfredaktorem science fiction časopisu XB-1. V letech 1992 až 1994 byl ředitelem vydavatelství Mladá fronta. Za svou činnost v science fiction obdržel řadu cen: Strannik (Sankt Petěrburg, 1992), Honorary Award od Societé Evropéanne de Science fiction (2011), cena ASFFH (1995, 1996, 1997, 2001, 2003, 2× 2011), cena Ludvík (2011), cena Conan Society (2000). Má na svém kontě víc jak třicet knih, jejichž je autorem nebo spoluautorem. Část svých knih vydal pod pseudonymem Richard D. Evans.

Stříbrný paprsek

stribrnyPaprsek
Autor: Vlado Ríša
Vydáno: 2014
Stran: 120
Vydalo nakladatelství: Fortuna Libri

( 1 hlas )

Hanka Křížková: „Mám ráda vlastně každé jídlo, když je dobře uvařené a dobře ochucené.“

hanka krizkova 200Hanka Křížková (*1957) je česká zpěvačka, herečka a rodačka ze Strakonic, která se na profesionální scéně poprvé objevila ve skupině Metronom (1982). Předtím ale zpívala v jazzrockové skupině Rotor v rodných Stra-konicích. V letech 19...

Kniha Turbulence ukazuje různé perspektivy

szalayNakladatelství Akropolis přichází s novinkou nazvanou Turbulence - od úspěšného britského spisovatele Davida Szalaye, který již za svá díla získal řadu ocenění a právem se řadí mezi uznávané britské autory.

...

Konec receptů na papírkách, pořiďte si zápisník receptů

muj-zapisnik-receptu 200V Apetit edici vyšla kniha Můj zápisník receptů doplněné 106 tipů a triků z Apetitu.

...

Na podzim do divadla: HRA LÁSKY A NÁHODY

200divDivadla měla dost času připravit se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Dalším tipem je Hra lásky a náhody v Divadle scéna ve Zlíně.

...

Film JEDNA NOC, otevírající téma sexu po internetu, představuje trailer

jedna noc 200„A co byste pro lásku udělali vy?“ ptá se podtitul nového filmu režiséra Davida Laňky JEDNA NOC. Vypráví příběh jedné osudové lásky, která právě v tuhle chvíli musí dokázat, že obstojí. V hlavních rolích filmu zabývajícího se tématem sexuálních ...