„Jsem z těch tkalců, co pracují současně na více stavech,“ prozrazuje na sebe spisovatelka Martina Drijverová

„Jsem z těch tkalců, co pracují současně na více stavech,“ prozrazuje na sebe spisovatelka Martina Drijverová

altPo dlouhých čtrnácti letech se Albatros vrátil ke knize Domov pro Marťany. Už její první vydání se vleklo neuvěřitelných 8 let. Nakladatelé, jako kdyby se této knížky báli. Veřejnost odborná ji vřele přijala – získala pět literárních cen – veřejnost laická se k ní ráda vrací. Ráda jsem si povídala s paní Martinou Drijverovou, autorkou knížky, nejen o „Marťanech“.

 


Paní Drijverová, proč už u prvního vydání této nádherné, laskavé a velmi potřebné knížky bylo tak složité?

Myslím, že důvodem je téma: mentální postižení. Obava, že lidé budou považovat knížku za smutnou nebo nedůležitou (proč by moje zdravé dítě mělo číst o postiženém?) a tudíž ji nebudou kupovat. Ale přece vyšla, teď už podruhé! Takže to nakladatel riskl…

Vaše kniha, kde bratříček hlavní hrdinky, Martin, má Downův syndrom, přináší hodně pomoci rodinám, jejichž děti jsou „jiné“ a potřebují víc péče. Jak reagují čtenáři na příběh Michalky a jejího bratra Martina?

Jeden příklad za všechny – z Opavy. Tuto knížku četla dětem paní učitelka. Když dočetla, přihlásila se nedávno přistěhovaná holčička: „Mám taky takového bratra…“ a děti spontánně volaly: „Tak ho přiveď!“ Neuplynul týden a děti připravily pro malého Ondru program (mohl si třeba zahrát na klavír a malovat na tabuli) a pohoštění. Při jedné z mých besed jsem Ondru a jeho maminku poznala i já. Paní mi přišla poděkovat, díky „Marťanům“ prý děti vědí, jak se k postiženému dítěti chovat a brání ho před lidmi, kteří by třeba ubližovali. Kdyby to byl jen jediný případ, že moje knížka někomu pomohla, tak stojí za to. A pokud vím, většina dětí, které o „Marťanech“ četly, získaly trochu jiný pohled na problematiku postižených. Knížka jim smutná nepřipadala.

Jsou reakce dnešních čtenářů jiné, než byly před čtrnácti lety?

Ne, nemám ten dojem. Reakce – při mém autorském čtení – jsou prakticky totožné. Rozdíl je jen v tom, že děti vidí víc postižených lidí než dřív. Umí si představit, že někdo nevidí, neslyší, je na vozíku. Ale s mentálním handicapem si nevědí rady. Ten jim má tahle knížka trochu objasnit.

alt

Domov pro Marťany je zařazen v projektu Čtení pomáhá – osobně si myslím, že tato knížka pomáhá sama o sobě. Kdy jste se dozvěděla, že „Marťani“ jsou zařazení do tohoto projektu?

O projektu jsem se dověděla z médií a samozřejmě jsem hned na internetu pátrala, jaké knížky byly vybrány. Že je tam i „Domov pro Marťany“, to mě moc potěšilo.

Tatínka jste vykreslila jako zodpovědného, správného chlapa. Ne vždycky se tak muži postaví „problému“ a neutečou. Byl to váš prvotní záměr, nebo se tatínek takhle sám vykrystalizoval?

Myslím, že jsem hned věděla, že tatínek rodinu podrží. Znám spoustu rodin s postiženými dětmi a ve většině otec nezklamal. Přijal svoje „začarované“ dítě a dělá pro ně maximum. Ovšem jsou i výjimky…

Michala je skvělá sestra, bezvadná dcera, ale v novém kolektivu dětí si hledá, zpočátku nešťastně, místo. Setkala jste se sama v dětství s kamarádkou-nekamarádkou, která si z vás chtěla vytvořit jen zrcadlo svých úspěchů, jako se to přihodilo vaší hrdince?


Ano, setkala – a ne jednou. Takže Míšiny zážitky jsou do jisté míry i mými.

A dneska? Dokážete prohlédnout, jak to kdo s vámi myslí?

Myslím, že ano. Snažím se setkávat jen s lidmi, co to se mnou myslí dobře

alt

V loňském roce jste vydala také knížku o láskách českých spisovatelů devatenáctého století. Jak se vám pátralo v životech slavných?

To byla téměř detektivní práce. Hledala jsem nejen reálie (kdo koho miloval, kdo si koho vzal, a kdo byl nevěrný), ale i ukázky z děl, které bych do textu mohla zařadit. Hlavně jsem se snažila pochopit, proč ti lidé jednali tak, jak jednali. Uvažovat nad jejich citovým životem.

Budete pokračovat v pátrání a představíte mladým čtenářům spisovatele dvacátého století z úhlu tohoto pohledu?

V žádném případě. Potřebuji jistý časový odstup (nehledě k tomu, že spousta autorů 20. století svůj citový život ještě neuzavřela). Ale chystám „Lásky českých malířů“ a „Lásky českých hudebníků“ – opět z 19. století.

Ve vaší bibliografii se najde víc knížek, které voní historií, jaký je váš vztah k ní?

Mě vždycky v dějepisu zajímaly takové ty poznámky pod čarou – třeba jak kardinál Piccolomini, prchající před husity, ztratil v křoví svůj kardinálský klobouk. Hned jsem začala uvažovat, co to asi znamenalo, že ho třeba lidé bez klobouku nepoznávali, jak byl nešťastný, atd. A takový pohled na dějiny jsem chtěla dětem zprostředkovat. Vždyť jsou to strašně zajímavé příběhy – ne jen samé letopočty! Proto se jedna z mých knížek jmenuje „Čeští panovníci byli taky jenom lidi“.

alt

Osobně mám moc ráda vaše Dějiny očima psa – proč jste zvolila právě psa, aby mapoval historii?

Pes přece doprovází člověka odjakživa. A nabízí pohled z opačné strany: je lepší být statečný a pak mrtvý – nebo se schovat, přežít a v klidu okusovat kost? Je to vlastně konfrontace názorů a děti by si měly uvědomit, že na události se dá dívat různým způsobem.

Píšete ráda knížky pro děti od tří do 16 let. Zatím jste tuto hranici nepřekročila. Nebo se dočkáme románu pro starší čtenáře?

Ne, nedočkáte. Mám radši děti než dospělé (až na výjimky). Dospělí mi (opět až na výjimky) vesměs připadají nudní. Představte si, oni nevěří na kouzla ani na zázraky! Co bych jim měla sdělovat?!

V osmdesátých letech jste pracovala v Československém rozhlase v jeho dětské redakci, co se vám dnes vybaví, když se řekne rozhlas? Máte ráda rozhlasové hry a čtení na pokračování?

Mám. Velice. Poslech vám nechává hodně velký prostor pro vaši vlastní představivost. Často poslouchám mluvené slovo (hlavně CD ze Zlatého fondu Českého rozhlasu) a velice si to užívám. Höger, Medřická, Cupák, Brodský, Werich a další a další, kteří už tu nejsou, to je nádhera.

Jaké knihy čtete ráda? Kterou byste ráda připravila jako audioknihu nebo jako rozhlasovou dramatizaci. Nebo jste si v této oblasti splnila své sny?

Knih, co čtu ráda, jsou hromady. Pokud jde o moje vlastní knížky, některé z nich byly zdramatizovány. Kdybych si mohla sama připravit dramatizaci, asi bych zvolila knížku „Zajíc a sovy.“ Nedávno jsem ji totiž viděla v provedení dětského souboru DIPAČÁPI a samotnou mě udivilo, jak dramatický děj ta knížka má. Bylo to skvělé představení!

alt

Co píše Martina Drijverová právě teď? Prozradíte třeba, kdy asi vyjde připravovaná knížka Malé věci, velké věci, kterou připravujete v nakladatelství XYZ, jež se stalo součástí společnosti Albatros media?

Na termín vydání knížky „Malé věci, velké věci“ zatím čekám. Obávám se, že je to taky trochu „Marťanský“ problém: knížka o rozvodu a dítěti s Williamsovým syndromem! Ale snad nakonec vše dobře dopadne a knížka se brzy objeví. Kromě „Lásek“ chystám i dvě další knížky. První se jmenuje „Tajemný kůň čili cesta za památkami“. Ta druhá bude o jednom závažném současném problému – pro čtenáře od 10 let. Víc zatím neprozradím (mám ráda tajemství). Jak vidíte, jsem z těch tkalců, co pracují současně na více stavech. Tak mi to vyhovuje. Když se zaseknu na jednom tématu, nevadí, přesunu se na další…

Blíží se prázdniny. Jaké bývaly vaše? Jaké byste přála dnešním dětem?

Moje prázdniny byly pokaždé nádherné. Hodně jsem si vymýšlela, hodně četla a zažívala úžasná dobrodružství s milující maminkou. Těžko bych mohla dětem přát něco víc.

A kterou knížku byste čtenářům doporučila pro chvíle volna?

Všechny knížky Arthura Ransoma o Vlaštovkách a Amazonkách. Jsou vyloženě prázdninové. Ze svých bych těm mladším doporučila „Zlobilky“ a „Nezbedníky.“ Protože jsou k zasmání – a smích přece k prázdninám patří. Starším „Domov pro Marťany“ a „Lásky českých spisovatelů“. Obě jsou o citech. A lásky přece není nikdy dost…

Děkuji za rozhovor
Jana Semelková

Foto: www.uapierot.cz a Albatros media (obálky)


 

Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Rozhovor s Monikou Váňovou

200rozS uměleckou fotografkou Monikou Váňovou jsem se před časem seznámila na kurzech tvůrčího psaní a velmi brzy jsem pochopila, že tato křehká blondýnka má nejen výrazně tvůrčího ducha, ale že si také dokáže tvrdě jít za svými sny a dovést je až k realizaci...

Hledat

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Čtěte také...

Novou akvizicí rockové kapely GAIA je zpěvačka a textařka Bára Havelková

bara havelkova perexI když začala zpívat s otrokovickou rockovou kapelou GAIA teprve loni, i na aktuálním kapelovém albu nazvané Druhá múza přesvědčila o svém pěveckém talentu. Kromě toho je muzikální Bára Havelková nejen pohlednou ženou, ale ...


Literatura

Lentilky pod kobercem a jiné (šílené) příhody

chameleonka tereza kazan denik modelkyJestliže trpíte pseudointelektuálními předsudky, je jisté, že tuto knihu minete. To bude nějaký brak, naznačuje letmý pohled na obálku. Hmm, jak se to vezme… Chameleonka – Z deníku modelky

Divadlo

Láska kvete v každém věku

posledni romance 200Divadlo Ungelt uvedlo začátkem tohoto roku na své scéně hru Joea DiPietra Poslední romance, ve které se sešly vyzrálé herecké osobnosti Alena Vránová, Petr Kostka a Carme...

Film

Zlodějka knih, The Book Thief, by Brian Percival s oslnivou Sophie Nélisse v hlavní roli

zlodejka perexOslnivá Sophie Nélisse v hlavní roli Liesel Memingerové, dívky, která neměla to štěstí, aby prožila plnohodnotné dětství. Tehdy její rodině udělala čáru přes rozpočet druhá světová válka a holocaust. Při pohledu na úvod filmu si člověk chtě n...