Má cesta za štěstím Karla Gotta aneb autobiografie roku?

Karel Gott 200

Autobiografie Karla Gotta s názvem Má cesta za štěstím spustila v mediální sféře obrovský poprask. Dokáže si získat i jiné čtenáře, než ortodoxní Gottovy fanoušky? Osloví i ostatní, kteří ho třeba zase tolik neposlouchali?

Mistr, legenda nebo Zlatý slavík. Nejen pod těmito přízvisky můžete znát muže, který na několik desetiletí ovládl českou, ale i zahraniční hudební scénu. Karel Gott zpíval česky, anglicky, italsky či rusky. Vystupoval po boku domácích i světových hvězd. Přestože většina z nás mladších ho zná jako seriózního pána, zamlada býval slušný rebel. O tomto i mnoha dalších věcech pojednává tato unikátní autobiografie.

Už začátek jeho života, odehrávající se během druhé světové války, byl plný dramat. Nejinak je tomu ovšem i v letech následujících. Podstatnou část autobiografie totiž zabírá období komunistického Československa, kdy téměř nikdo v kultuře neměl moc jistou pozici. Museli jste se chovat přesně podle libovůle tehdejší moci, jinak jste měli velký problém.

Karel Gott se ovšem dokázal vypracovat a získal si velmi slušnou pozici. Oproti mnoha jiným dokonce mohl často cestovat po celém světě a poznávat tak různé kultury. Ostatně právě cestování je jednou z nejvýznamnějších částí celé knihy. S autorem budete putovat napříč mnoha zeměmi, odkryjete místní hudební podhoubí a objevíte běžná turistická lákadla.

Další významnou součástí publikace jsou Gottovy osobní peripetie okolo přátel, žen a dětí. Dozvíte se často choulostivé věci, o nichž dříve nechtěl mluvit. Za svůj život měl možnost spolupracovat s mnoha lidmi, někteří se mu stali blízkými, jiní jen tak propluli okolo. O řadě z nich hovoří a popisuje vzájemné vztahy.

Byly to desítky domácích kulturních či politických hvězd. Opomenuta ovšem nezůstala ani setkání se zahraničními osobnostmi včetně tak významných, jako Dalajláma, Gorbačov nebo třeba Pierre Brice (Vinnetou).

Fotografická část je velice důkladná a v tomto směru jen těžko budete hledat konkurenci u jiných autobiografií. Obsahuje černobílé i barevné snímky, z domova i ciziny. Celkově se jejich počet pohybuje okolo 1800 kusů! To je opravdu neskutečné číslo, takže zakusíte mnoho tváří Karla Gotta v událostech napříč životem. Zařazeny jsou i fotky mapující jeho výtvarnou tvorbu.

Má cesta za štěstím však není jen o jednom muži. Důkladně se věnuje i atmosféře, v níž Mistr působil. Určitě vás tak zaujmou podrobnosti o tom, jak to za komunismu u nás chodilo. Zejména s ohledem na hudební scénu. Dokonce jsou v označených rámečcích vysvětleny některé pojmy či souvislosti.

Gott neváhá objasňovat i některé negativnější momenty svého života. Ani jemu se totiž občas nevyhnula kritika. Dokáže přitom přiznat, že něco udělal špatně. Často se však stal terčem lidské závisti, zloby až nenávisti. Miliony lidí po celém světě ho milovaly, řada dalších mu však nemohla přijít na jméno. Díky tomu se dostával do situací, které působí poměrně strašidelně.

Celkový počet stran se zastavil na téměř sedmi stovkách. Vzhledem k velikosti knihy je to opravdu hodně, ale po většinu času vás čtení bude bavit. Text je totiž napsán velice dobrým, takřka beletristickým stylem. Společně s panem Gottem budete procházet všemi jeho životními zkouškami, radostmi i starostmi a bude vám připadat, že je prožíváte s ním.

Má cesta za štěstím se jednoznačně stala jednou z nejdůležitějších knih letošního roku. Jen těžko budete hledat jiný, natolik významný titul, který by dokázal v tak velkém měřítku otřást celou republikou. Dokazují to ostatně i prodeje. Náklad v počtu 30 000 výtisků byl rychle vyprodán a přichází tak další dotisk. I vzhledem k ceně je to na české poměry neskutečný obrat. Tato úžasná autobiografie si to ovšem zaslouží. Je to dílo, které vám budou ostatní závidět a stane ozdobou každé knihovny.

Karel Gott 450

Má cesta za štěstím

Autor: Karel Gott

Žánr: Autobiografie

Nakladatelství: Karel Gott Agency

1. vydání originálu: 2021

Jazyk vydání: český

ISBN: 978-80-908221-0-8

Klášterní hudební slavnosti: PŘÍPRAVA LETOŠNÍHO ROČNÍKU BYLA TÉMĚŘ SMRTÍCÍ

Klasterni slavnosti perexPřinášíme vám rozhovor s ředitelem festivalu Klášterní hudební slavnosti 2017 MgA. Romanem Janků.

...

Kluk v kopačkách o kamarádství, lumpárnách i fotbalu

Kluk v kopačkách 200

Mají vaše děti rády fotbal a občas si něco přečtou? Potom byste jim určitě měli pořídit knihu Kluk v kopačkách od Markéty Bolfové. Najdou v ní milý příběh o jednom chlapci, který má možná ...

Myšlení o fotografii / I : Průvodce modernitou v antologii textů

mysleni o fotografiiPrincip fotografie krystalizoval během 30. let 19. století - protnuly se v něm dvě důležité položky, jednak znalost chemických látek citlivých na světlo, které dovolily fixaci snímaného obrazu, jednak princip...

Když kamarádi už nejsou, co bývali

fuk 200Divadlo pod Palmovkou opět hraje po rekonstrukci ve svých prostorech. Jednou z premiér aktuální sezóny je i hra nizozemské autorky Marie Goos, která poukazuje na to, že časy a lidi se mění, i když byli skálopevně přesvěd...

Seznamte se se Soňou Červenou

cervena200Soňa Červená - operní pěvkyně, herečka, světoběžník – usměvavá drobná žena, která ustála neskutečné životní zvraty a přesto je optimistka, která se na něco pořád těší. Pokud jste ještě neměli možnost se s paní Soňou seznámit, neváhejte, budete okouzl...