Vyhnání Gerty Schnirch – román, při jehož čtení běhá mráz po zádech

vyhnaniGertySchnirtperexVystoupit ze stínu, to se mnohým a mnohému nepovede, protože jejich konkurenty jsou vynikající nebo ti nejlepší. Ve stínu, rozhodně je třeba říci bohužel, se nachází i román Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch. Zastiňuje ho román Žítkovské bohyně, který je napsán s totožnou bravurou a který vymrštil autorku do řad nejprodávanějších českých autorů.

Někteří mají tu smůlu, že se narodí v nesprávnou dobu na nesprávném místě a navíc jejich rodiče představují nesprávnou kombinaci. Potomci vzešlí z česko-německých manželských svazků si do života přinášeli krevní kombinaci nejen nesprávnou, ale v mnoha případech ba dokonce vražednou či alespoň problémy přinášející. Konec druhé světové války zcela naplňuje aspekt nevhodné doby, kdy se na nevinné příslušníky německé národnosti snášely hromy a blesky za všechna válečná příkoří.

Gerta Schnirch, dcera české matky a německého otce, zapáleného SSáka, se stala postavou ploužící se dnem i nocí od Brna jižním směrem. Poutnice, svědkyně zvěrstev, která lze srovnat s válečným běsněním německých vojsk, zoufalá matka několikaměsíční dcery Barbory, která nechce nic jiného než přežít. Naštěstí se jí to povede a na pár let zakotví v jihomoravské Perné, kde sice přežívá, ale rozhodně nežije. Cejchu němectví se nezbaví, stejně tak se nikdy nevyškrábe ze škatulky méněcenného jedince. A nestane se tomu tak ani po návratu do milovaného Brna, které je teď pro Gertu životním prostorem, nikoli domovem. Ten je ztracen v nenávratnu, byl pohřben pod troskami domů, které se poroučely k zemi při osvobozovacích bojích. Cejch němectví je přenosný a opovržení, ústrky a odsuzování se nevyhnou ani Gertině dceři Barboře, pro kterou je její matka osobouztracenou a zoufalou, nepříliš milovanou až opovrhovanou.

„Vážná témata“ jako válečné konflikty, diktátorské režimy, doby nesvobody působí na určitou sortu čtenářů jako magnet. Záleží pak na autorovi, co dokáže z tématu vytáhnout a nakolik kniha zaujme i ty, pro které není daná tematika tím jejich šálkem čaje. Čtenář, obeznámený s věkem autorky by očekával spíše větší než malé množství klišé a frází, nebo také klouzání po povrchu tematiky, případně nesourodý spletenec obviňování, projevů lítosti, prahnutí po krvi a trestech ve stylu „padni komu padni“, mladickou nevyzrálost při zpracování tak náročného tématu. Nic takového se ale nekoná. Naopak, jak přibývají přečtené stránky, každému musí být jasné, že se z šedivé masy průměru a podprůměru vylouplo dílko a autorka nebývalých kvalit.

Nejeden čtenář se během čtení otřásal hnusem, nejeden čtenář zatínal pěsti v důsledku pocitů bezpráví a zoufalství, nejeden kroutil nevěřícně hlavou. Nejeden musel smeknout před schopností autorky distingovaně vyjádřit hnusy a běsy, které násilný odsun Němců z Brna provázely. Hru emocí ovládá Kateřina Tučková bravurně, nemusí hnát detaily ani nic jiného do extrému a přesto budou jednotlivé postavy a scény dlouho rezonovat v čtenářově hlavě.

Dějiny a jednotlivé události jsou málokdy popsány optikou běžného člověka, člověka, kterého se ta konkrétní událost přímo či nepřímo týká. Kateřina Tučková vdechla na stránkách své knihy city a pocity Gertě Schnirch takovým způsobem, že je v osudech hlavní hrdinky obsažen její „malý“ soukromý osud a „velký“ osud německých obyvatel na území Československa po skončení druhé světové války. Skrze jednu obyčejnou holku tak čtenář vnímá historické události, dobový kontext, ale i konkrétně to, „jak to chodilo v Brně po válce“.

Ač mě Žítkovské bohyně Kateřiny Tučkové uchvátily a tak nějak jsem tušila, jakou kvalitu mohu očekávat, přesto jsem byla při otevírání Vyhnání Gerty Schnirch hodně zvědavá, jak se tato bezesporu  talentovaná autorka popasuje s tak náročným tématem, jako je odsun německého obyvatelstva po skončení druhé světové války. Musím se přiznat, že jsem čekala cokoli, ale kniha předčila veškerá má očekávání a nedopřála mi na několik dní pořádného spánku, protože jsem musela číst, dokud jsem neodpadla.

Vyhnání Gerty Schnirch

vyhnaniGertySchnirt

Autor: Kateřina Tučková
Žánr: román
Vydáno: 2009
Stran: 416
Vydalo nakladatelství: HOST
Hodnocení: 99,9%

Zdroj foto: nakladateství HOST

( 3 hlasů )

Zchlaďte se u rozhovoru O sněhu

pata 100 o snehu 200V těchto horkých letních dnech vám přinášíme rozhovor s Pavlem Talašem, kterého můžete znát z našeho webu. A sice ne z článků, ale z rubriky Komiks, do kterého nám laskavě propůjčuje jeho stripy. Loni mu vyšla k...

Nahlédněte do života Jana Krause

jan kraus 200Nakladatelství BizBooks ve společnosti Albatros Media vydalo příběh Jana Krause s názvem Můj soukromý buzynes. Jedná se o první knížku, kterou o sobě napsal sám Jan Kraus, známý herec a moderátor.

...

Synové a vojáci - Neznámý příběh z druhé světové války

synovevojaci perexPsal se rok 1942. Americká armada nasadila do boje proti nacistickému Německu dva tisíce vojáků židovského původu. Tito speciálně trénovaní vojáci byli známí jako Ritchie Boys a využívali znalosti němčiny k efekti...

V Divadle Polárka budou mít všech 5 pohromadě

polarka 200Brněnské divadlo pro děti a mládež, Divadlo Polárka, oznámilo dramaturgický plán na sezónu 2022/2023. Pro ně to bude už 25., takže se rozhodli ukázat, že mají všech pět pohromadě.

...

DVD Pohádkář

Pohadkar 200Český film Pohádkář, který vznikl podle stejnojmenné knižní předlohy spisovatelky Barbary Nesvadbové, měl loni na podzim v kině svoji premiéru. Český lev ho ocenil za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli (Matěj Hádek), nejlepší kameru, zvuk i...