Zlobili by se řečtí bohové na film Hněv Titánů?

Zlobili by se řečtí bohové na film Hněv Titánů?

Tisk

 Zlaté pravidlo Hollywoodu říká "Pokud byl film komerčně úspěšný, co nejdříve natočit jeho pokračování, bez ohledu na jeho kvality." A proto po dvou letech do našich kin dorazilo pokračování průměrného Souboje Titánů. První díl byl přijat značně kriticky, což producenty vedlo k razantní obměně tvůrčího týmu. Nasnadě je tedy otázka "Je pokračování lepší než jeho předchůdce?" Ač je to smutné přiznat, není. V některých aspektech je dokonce horší. Avšak popořadě.

Perseus se nám zatím stačil oženit, zplodit syna a ovdovět. Již to není ten mladý hrdina, svalstvo za ta léta řádně ochablo. Snaha učinit z Persea normální lidskou bytost místo neporazitelného bijce je zjevná. Krvácející, sténající a z posledních sil vzdorující hrdina slavil ohromný úspěch již v sérii Smrtonosná past. Bylo by to zajímavé nebýt scenáristické nedůslednosti (typické pro celé dílo). Perseus nakonec více než-li John McClane připomíná postavu z jiné akční série, a to Ramba. "Starší ročníky" si jistě vzpomenou na Rambovo dobrodružství v Afghanistánu, kdy vietnamskému vysloužilci střepina uvízne v boku, načež v následující scéně bez problému leze po skále, nebo kdy je mu v závěrečné bitvě prostřelena noha z kulometu, přičemž v další scéně se pohybuje bez jakékoliv známky kulhání. Perseus tedy dokonale klame tělem. Jeho nepřátelé ho tlučou, rozbíjejí s ním zdi, ale jemu stačí pár vteřin a je opět akce schopný.alt

V rámci prohlubování psychologie obšťastnili Persea scenáristé synem, což mělo mít za cíl učinit jeho misi na záchranu světa emocionálně vypjatější. Tato snaha zůstala pouze na papíře. Perseus je stále pouhá dvojrozměrná figurka na scenáristické šachovnici. A ostatní postavy dopadly ještě mnohem hůře. Znatelný posun nastal u princezny, nyní královny, Andromedy (změnila se i představitelka). Z dřívější křehké květinky se stala nesmlouvavá bojovnice ala Xena. Bohužel jediný  účel této postavy je, aby v ději figurovala žena. Tudíž její přínos ději se rovná nule (o jejích bojových schopnostech nemluvě). Ještě hůře dopadly dvě nové postavy Agénóra a Héfaista. Zvláště bolestivé je to u padlého boha Héfaista. Snaha o nabourání vžitých představ o tomto bohovi je sympatická. Místo chromého od sazí umazaného siláka se v podání Billa Nighyho změnil v samomluvou trpícího profesora Brumbála z Bradavic. Žel bohu je po pár minutách odklizen, což je smutným údělem většiny nových postav. Kdo ví, možná za to může uspíšená produkce, ale výsledkem práce tří autorů je scénář tupý, plochý a dokonce nudný. Scenáristické kouzlení má za následek nulový zájem diváků o postavy. Pokud některá z nich zemře, divákovi je to zhusta jedno. Je to zvláštní, ale scenáristé jakoby se snažili do země zadupat i ten ždibek potenciálu, který tato nedomrlá série mohla mít. Zatímco první díl tvořil několik zajímavých scén držících pohromadě díky velmi slabému pojidlu, pokračování má děj ještě řidší. Přitom boj lidí, bohů a Titánů měl ohromný potenciál.

I přes tyto výtky by mohl vzniknout dobrý akční snímek, stačí vzpomenout již výše zmíněnou sérii o Rambovi. Avšak k tomu je potřeba mít na režisérské sesli minimálně zdatného řemeslníka (výborné upoutávky slibovaly mnoho). O to větší je zklamání z celkového díla, neboť veškeré zajímavé záběry byly nastříhány do upoutávek. Jonathan Liebesman se možná zdál jako vhodná volba, ale po výsledku, který zde předvedl, se jeho obsazení jeví jako kolosální omyl. Režisér není schopen vytvořit jedinou zajímavou akční sekvenci, s nimiž tento druh filmu stojí a padá. Místo akční jízdy jsme nuceni poslouchat nezáživné tlachání několika postav, pokud možno snímaných v detailu. Samotné akce je poskrovnu. Navíc díky rámování a střihu si divák ani nevychutná různá bojující monstra například Mínótaura. Režisérova představa o epice vypadá jako dílo z produkce televizní společnosti Hallmark, takže když Andromeda chválí vojevůdce, že shromáždil úctyhodnou armádu, načež v celkovém záběru vidíme přibližně padesátku statistů. Připadají v úvahu dvě možnosti. Buď jde o hrubou ironii nebo jí slábne zrak a měla by co nejdříve navštívit oftamologa.alt

Film byl natočen ve 3-D, narozdíl od prvního dílu, který byl konvertován. Jenže ani v tomto ohledu nelze příliš chválit. Kromě několikasekundových nájezdů do Tartaru a závěrečný souboj s lávu vrhajícím Kronem, je 3-D efekt po hříchu nevyužíván. Takže kromě trošku špičkování Pégasa s Perseem ("Leť rovně, ať to vypadá hezky.") a odkaz na původní Souboj Titánů v podobě plechové sovičky Buba (má stejný význam jako Wilson v Trosečníkovi), nemá film již mnoho co nabídnout. Je tedy na zvážení, zda na něj chodit do biografu za nemalé peníze, či jsi jen pár týdnů posečkat a půjčit DVD nosič ve videopůjčovně.alt

P.S. Ačkoliv se film jmenuje Hněv Titánů, ve filmu se vyskytuje pouze jeden, a to otec všech bohů Kronos.
Hněv Titánů / Wrath of the Titans
USA / 2012
Žánr: akční drama
Režie: Jonathan Liebesman
Scénář: David Leslie Johnson, Dan Mazeau a Steven Knight
Hrají: Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam Neeson, Dann Huston, Edgar Ramírez, Toby Kebbell, Rosamund Pike a další
Stopáž: 99 min.
Česká premiéra: 29.3.2012
Distributor: Warner Bros

Zdroj foto: Warner Bros


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Václav Upír Krejčí: „Nejhůř se pracuje s blbcem…“

upir krejci 200Václava Upíra Krejčího myslím netřeba představovat. Upír Krejčí zastává tolik funkcí - komik, herec, scenárista, spisovatel, dramaturg, textař (o sobě ale říká: „Spíše veršovatel, textař je moc silné slovo. Ale mé tex...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Prožijte si film Rybaření a rybářské rozprávění a nechte se prozářit chorvatským sluncem

rybareni200Do kin vstupuje filmová adaptace klasického díla chorvatské literatury Ribanje i ribarsko prigovaranje v magickém zpracování režiséra Milana Trence.

...

Literatura

Dokud vás nenajdeme. Kniha, kterou si budete pamatovat dlouho

dokud vas nenajdeme (2)Smog v indickém velkoměstě je jako dech samotného ďábla. Pálí v očích, leze do nosu a úst, usazuje se na kůži, všechno rozmlžuje a maže z oblohy hvězdy. Ale může být i užitečný – když poskytuje...

Divadlo

Mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2022 udělil čtyři Marty

encounter200Čtyři pozoruhodné výkony včera při závěrečném ceremoniálu vyzdvihla mezinárodní porota 32. ročníku Mezinárodního festivalu divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER, který v termínu od 29. března do 2. dubna pořádala Divadelní fakulta JAMU. Festivalové s...

Film

Ranhojič v přestrojení

ranhojic perexVýpravnou historickou podívanou Ranhojič natočil německý režisér Philipp Stölzl podle stejnojmenného románu Noaha Gordona, známého též z českého překladu. Diváky zavádí do Ang...