Walt Disney a hledání genderových stereotypů
Banner

Walt Disney a hledání genderových stereotypů

Tisk

200filmHodnocení odkazu Walta Disneye (nebo Disneyho?), ať již jeho samého, nebo studia nesoucího jeho jméno, se zpravidla odvíjelo ve dvou rovinách. Jedna zdůrazňovala kýčovitost produktů, druhá obdivovala obchodní talent. Nalezneme však také badatele, kteří se vytasili s náročnějšími rozbory, připomenu aspoň předválečnou strukturalistickou analýzu Sněhurky a sedmi trpaslíků od Petra Bogatyreva. Nyní se jakoby v jeho stopách, byť metodologicky zcela odlišně, vydává i kolektivní monografie Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: Ideologie, queer, diskursivní analýza.

 

Sedmdesátistránková brožura, která se může stát zbožím překvapivě vzácným, protože vyšla v nákladu pouhých 300 výtisků, obsahuje čtyři studie věnující se rozličným aspektům disneyovských pohádek. Zahrnují široké časové rozpětí od průkopnické Sněhurky až po televizní seriál Kačeří příběhy, od Malé mořské víly až k modelaci princezen, nejnověji zastoupených tou z komedie Na vlásku.

film

Každá studie má stejné rozložení: na počátku se dočteme o výsledcích dosavadních průzkumů či metod, kterými se autor hodlá řídit, na konci se shrnují zjištěné výsledky.
Sborníček zahajuje Zdeněk Hudec s analýzou druhé (ovšem jediné zachované) dabingové verze Sněhurky a sedmi trpaslíků. Ta první vznikla jako jeden z prvních českých dabingů v roce 1938, druhá pochází z počátku 70. let, kdy dochází k opětovnému uvedení tohoto filmu do českých kin, a byla použita i v roce 1993, kdy se film mohl pochlubit v pořadí již třetí premiérou.

Hudec tu rozebírá české znění a pokouší se hlavně z rozmluv vysledovat genderové aspekty příběhu a postav v něm, tedy zastávání předem daných rolí závislé na pohlavní příslušnosti. Postupně probere stereotyp pohlavních rolí, krásy a dělby práce stejně jako model rodinného štěstí. Jistěže "ženská" nebo "mužská" role může být dána výchovou i tradicemi (a tudíž se proměňovat), avšak současně by se neměla podceňovat pudová složka prapůvodních samčích a samičích instinktů, které i člověku zůstaly vrozeny. Vyvstává ovšem otazník, zda zkoumání příběhů, krajně stylizovaných kresebně i narativně, přináší nějaká směrodatná zjištění, nebo se stává pouhým podnětem ke krasodušným cvičením, která se vzhlížejí v právě módních postupech.

film2

Když autor píše o dominantním diskursu heterosexuality, jehož normotvorná matrice se promítá i do Sněhurčiných vztahů k trpaslíkům, kteří přes svou pohlavní neurčitelnost nereprezentují diskurs jinakosti (s. 28), bylo by možná užitečné si připomenout, jak kdysi Jan Vodňanský ve svých kabaretních skečích zparodoval stejně šroubované freudistické výklady. S půvabnou nadsázkou totiž v pohádce nalezl mýtus o vzniku postmatriarchálního skupinového manželství, do kterého vchází na jedné straně týmový manžel a na druhé straně singulární nevěsta, která si tak kompenzuje libidózní přetlak.

S touž vědeckou důkladností jako Hudec se na Disneyovy pohádky - konkrétně na Malou mořskou vílu - dívá Eva Chlumská. Na pomoc si přizvala ještě queer teorie, aby doložila důraz na bělošský heterosexuální rámec většiny pohádek, zdůrazňující konzervativní rodinné hodnoty. Matěj Dostálek vysvětlil zacílení svého textu už jeho názvem Genderové stereotypy a animovaný obraz neokonzervativní Ameriky: Kačeří příběhy, Rychlá rota. Dokládá, že filmové zobrazení tak či onak odráží reálný stav společnosti, avšak souběžně (zejména dětské) publikum může napodobovat vzorce chování, které filmy či seriály předkládají.

film1

Podobná hlediska uplatňuje též Alexandr Jančík ve stati Spojené princezny americké, když zjišťuje "splývání filmové produkce, spotřebitelských výrobků a firemních strategií", ale současně upozorňuje, že ženské hrdinky (princezny) prošly patrným procesem emancipace, od bezradné podřízenosti, jakou spatřujeme u Sněhurky, Popelky či Šípkové Růženky, až k sebejisté nezávislosti (Na vlásku), kdy takto modelované hrdinky zastínily i směšně samolibé mužské postavy. Jenže ke stejnému zjištění lze nejen v tomto případě dojít i prostou dramaturgickou rozvahou, zbavenou genderové, queerové a diskursivní omáčky...

Zdeněk Hudec (ed): Genderové stereotypy v animované tvorbě Walta Disneyho: Ideologie, queer, diskursivní analýza.
Vydal PASTICHE FILMZ o.s., Olomouc 2013. 72 stran. Knihu je možno objednat zde: http://www.pifpaf.cz/cs/genderove-stereotypy-prodej
Hodnocen: 70 %

Foto: kniha, www.waltdisneystudios.com, www.amazon com


 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Vincent a Sien. Příběh lásky slavného malíře a prostitutky

Kdo by neznal slavného malíře Vincenta van Gogha! Kromě svých slavných obrazů vešel ve známost také tím, že si uřízl ucho a rovněž i jeho smrt je opředena tajemstvím. Jeho osobní život nebyl nijak šťastný a tento geniální umělec byl, jak už to tak bývá, tak trochu podivín. Na ženy moc štěstí neměl, a tak se zamiloval do nešťastné prostitutky Sien Hoornik, která to taky rozhodně neměla jednoduché.

Tridsiaty ročník filmového festivalu v Sarajeve

V Sarajeve sa od 16. do 23. augusta uskutočnil najväčší filmový festival v juhovýchodnej Európe a jeden z najväčších filmových festivalov v Európe Sarajevský filmový festival. Predstavitelia občianskeho združenia Obala Art Centar premietli počas tohto týždňa pre divákov viac ako 250 filmov z celého sveta. Z nich sa do súťaže zapojilo 54 filmov v kategóriách hraný, dokumentárny, krátky a študentský film.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Vlady Gryc už sbírá materiál na novou desku, kterou by chtěl natočit příští rok

vlady200Textaře a zpěváka Vladyho Gryce znají hlavně příznivci české populární hudby. I když pochází z Ostravy a během let procestoval řadu zemí, nakonec zůstal v Berlíně. Přesto se do Česka pravidelně vrací. Natáčí tu písničky případně sbírá ceny - například „zl...

Chinaski ohlašují největší koncert kariéry. V červnu zahrají open-air pod „lízátky“ v Hradci Králové a na brněnském Velodromu

V prosinci letošního roku uběhne přesně 30 let od chvíle, kdy vyšlo první album skupiny Chinaski. Oslavu 30 let Chinaski oficiálně odstartují prosincovými koncerty v pražské O2 areně. Souběžně s nimi se fanoušci dočkají také speciální narozeni-nové desky nahrané v Rockfieldu. Oslavy tímto ale teprve začnou! Vše totiž vyvr-cholí v roce 2025, kdy se uskuteční vůbec největší koncert v historii kapely.

Čtěte také...

Kniha Zátopek je hlavně pro ty, kteří nemohou do kina

zatopek 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Zátopek, kterou podle scénáře Davida Ondříčka, Alice Nellis a Jana P. Muchowa napsal Jiří W. Procházka.

 

...

Divadlo

Egon Tobiáš: Ten kůň nelže aneb divadelní hra s živými koni, herci a hudebníky

ten kun nelze egon tobiasV rámci projektu Jiřího Ondry a Egona Tobiáše Velký třesk na Malé scéně jsme se zúčastnili premiéry inscenace s tajemným názvem Ten kůň nelže. A nelhal! V netradičním di...

Film

Festival ANIFILM zveřejnil výběr soutěžních snímků a představuje svůj letošní vizuál

anifilm 2022 perexMezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM proběhne letos v Liberci od 10. do 15. května. Představí se to nejlepší i nejnovější z animované tvorby, přijede řada tvůrců i fanoušků animace. Nyní skončila práce výběrové komise a ...