Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků

Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků

Tisk

kultura-a-spolecnost-stredoveke-evropy-ocima-soucasniku perexAron Jakovlevič Gurevič (1924-2006) patřil k předním znalcům evropského středověku a řada jeho knížek, v nichž se hlásil k metodologii francouzské „školy Annales“, byla přeložena rovněž do češtiny. Vesměs v nich zkoumal takříkajíc každodennost, všední události a mentalitu dávných lidí, jejichž myšlenkový obzor se zásadně rozchází s tím dnešním, a tudíž je obtížné jej přiblížit jako cosi běžného a obvyklého.


Vědec podezíraný z politické úchylky
Třebaže Gurevič si za sovětské nadvlády udržel profesorské místo i význačné postavení na univerzitě, byl vnímán jako ideologicky podezřelý, neboť zcela přehlížel jak třídní boj, tak prohnilost feudální společnosti. Do kapitalistické ciziny směl vycestovat až díky politickému uvolnění, které nastalo za Gorbačova, teprve tehdy mohl přednášet i na zahraničních univerzitách, dokud se mu nezhoršil zrak natolik, že oslepl. Posledních třináct let života si nechával texty předčítat a své poznámky diktoval.

Vědeckou dráhu začal průzkumy raných skandinávských dějin, avšak tyto práce u nás neznáme. Je proto škoda, že tuzemští vydavatelé nečerpali z jeho posmrtně vydávaných sebraných spisů s desítkami rozsáhlých studií, které dokládají šíři Gurevičových zájmů. Pozdější práce (z tuzemských vydání známe tituly jako Kategorie středověké kultury; Nebe, peklo, svět; Jedinec a společnost středověkého Západu...), které jej proslavily nejvíce, totiž věnoval různým aspektům západoevropských reálií. Sem zapadá i nejnovější do češtiny převedená položka KULTURA A SPOLEČNOST STŘEDOVĚKÉ EVROPY OČIMA SOUČASNÍKŮ, která v ruském originálu poprvé vyšla před třiatřiceti lety. Nyní ji pečlivě přeložila Jitka Komendová a odborné revize se ujal odpovědný redaktor, historik Martin Nodl.

Jak přemýšleli a čemu věřili středověcí lidé
Gurevič se v této publikaci pokouší rekonstruovat středověkou mentalitu skrze hojně zachovaná exempla, návodné příklady, který kazatelé oslovovali věřící, aby jim osvětlili různé mravní zásady i zásadní význam křesťanské věrouky. Lze předpokládat, že tato ukázková ponaučení, nejvíce rozšířená zejména ve 13. století, byla určena hlavně lidem negramotným, potažmo nevzdělaným, kterým ustavičně hrozilo, že propadnou nežádoucím modelům chování, z církevního hlediska bludům kacířským či dokonce pohanským. Exempla – zaznamenaná např. Jakubem z Vitry nebo obsažená ve sbírce Gesta Romanorum - povětšinou vyšla později i tiskem a z tohoto zpřístupnění Gurevič čerpá; přinejmenším patnáct takových tištěných zdrojů měl k dispozici.

kultura-a-spolecnost-stredoveke-evropy-ocima-soucasniku-gesta

Autor probírá, čeho všeho se lempla vlastně dotýkala. Vytyčuje jednotlivé námětové okruhy, které zpracovávala, zjišťuje kořeny mnohdy sahající až do antiky. Všímá si, jak se prolínaly světy živých a mrtvých, jak stále důležitější roli získávala až tehdy se prosazující idea očistce (v Bibli o něm žádná výslovná zmínka není), kde se duše měla očistit od svých hříchů, které byly lehčí, než aby ji navždy svrhly do pekla – představa, že Bůh (eventuálně Ježíš, Panna Maria…) promine viny, pokud se hříšník bude upřímně kát, byla důležitou součástí exempel.

Před čím exempla varovala
Exempla obsahovala kritiku dobových sociálních poměrů i stavovského rozvrstvení, dotýkala se postavení jinověrců a kacířů, často se vztahovala k rodině, sexuálním záležitostem a ženě obecně. Ta byla vnímána jako „nádoba hříchu“, jako bytost svádějící muže na scestí, která je zbavuje rozumného uvažování, když podlehnou ze ženiny strany vypočítavému chtíči. Gurevič na mnoha případech dokládá, jak středověká společnost byla civilizací mužů: bývali a po mnoho století (vlastně až do rušení nevolnictví v 18. století) ještě budou hlavou rodiny, kterou navenek zastupují, odpovídajíce za chování a skutky jejích členů.

kultura-a-spolecnost-stredoveke-evropy-ocima-soucasniku exemplum

Exemplum Jakuba z Vitry

V dobách před vynálezem knihtisku, kdy neexistovaly noviny, rozhlas ani televize, tím méně sociální sítě, se žádoucí ovlivňování obyvatelstva šířilo především skrze kazatele, skrze slovní opakování závazných příkladů. A již tehdy kazatelé varovali, aby lidé nevěřili všemu, co slyší nebo vidí – vždyť opakovaně šířené výmysly by pak mohly být vnímány jako pravdivé. Jedno exemplum vysloveně pracuje s právě takovou zápletkou: rolník nesl jehně, aby je na tržišti prodal, ale kterýsi podvodník a jeho kumpáni jej přesvědčili, že naprosto nesmyslně nese psa. Jeden po druhém totiž důvěřivého muže zastavovali a tázali se, proč má v náručí psa, až zmatený vesničan zvíře odhodil, přesvědčen, že se doopravdy jedná o psa…

Má smysl tuto knihu číst?
Vyčítám redakci, že neupozornila, že některé prameny (jmenovitě Gesta Romanorum, Vyprávění o zázracích od Caesaria z Heisterbachu, Legenda aurea od Jakuba de Voragine…), případně sekundární literatura (z pera např. Le Goffa, Delumeaua, Dubyho i samotného Gureviče), na něž se v doprovodných poznámkách odkazuje, vyšly také česky. Čtenář, pokud by měl zájem, by se tak mohl seznámit i s texty, s nimiž autor pracuje, aniž by musel složitě zjišťovat, zda jsou i u nás k mání. Navíc dlouholeté upřednostňování Gureviče zastírá, že i v Rusku se vyskytují další odborníci přes evropský středověk, třeba Světlana Lučickaja, která zaujala „novým čtením“ křižáckých výprav.

Popisovaná kniha je jistě objevná, zajímavá, čtivá, přesto se nemohu zbavit pocitu, že Gurevič se obírá podružnou jednotlivinou, kterou zbytečně nafoukl. Jistě přiblížil, čeho všeho se exempla týkala a jak byla vystavěna, ozřejmil, čeho se věřící měli vyvarovat, avšak konstruovat na takovém základě širší a zevšeobecňující zjištění je už sporné. Je to stejné, jako kdyby se z politických úvodníků někdejšího Rudého práva vyvozoval duchovní obzor společnosti pod komunistickou nadvládou.

kultura-a-spolecnost-stredoveke-evropy-ocima-soucasniku
Aron Jakovlevič Gurevič: Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků. Exempla 13. století / Арон Яковлевич Гуревич: Культура и общество средневековой Европы глазами современников. Exempla, XIII в.
Překlad: Jitka Komendová
Odpovědný redaktor: Martin Nodl
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2022. 306 stran
Foto: kniha

Hodnocení: 70 %

Kultura a společnost středověké Evropy očima současníků — Nakladatelství Argo

( 4 hlasů ) 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Zahnízdila jsem se na chalupě a více méně odjíždím jen za prací, říká Petra Janů

petra janu200I když v minulém roce slavila kulatiny a padesát let na scéně, také jí vyšlo retrospektivní dvojalbum a v televizi měl premiéru dokument, pořád má co dělat. Ale taková je už Petra Janů a ani letos se nic zásadního nezměnilo. Pořád ji to baví ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Přijďte na čanoju: Na čajový obřad zveme jenom laskavé hosty

cajovy obrad 200Japonská dívka s pečlivě vyčesaným uzlem tmavých černých vlasů, oblečená do kimona s pestrobarevnými ptáky trpělivě sedí v pozici seiza. Nohy má složené pod stehny, hýždě na patách. Ačkoli se jí vůbec nesedí pohodlně, nedává to ani názna...

Z archivu...


Literatura

Podivuhodné příběhy z Atlantidy: Nevážná kniha o vážných věcech

Atlantida perexNakladatelství Fragment je na trhu už téměř 14 let. Za tu dobu vydalo stovky knih – především pro děti a mládež. Nad Podivuhodnými příběhy z Atlantidy se ale pobaví celá rodina.

Divadlo

Prachy!: Neuvěřitelný situační tobogan komediálního bláznění

Prachy200Co byste dělali, kdybyste cestou domů v metru vyměnili náhodou svůj kufřík plný úředních dokumentů za jiný, ve kterém by byly téměř dva milióny liber? Přesně to se v komedii Raye Cooneyho přihodí Henrymu Perkinsovi, usedlému úředníčkovi z londýnského...

Film

Godzilla zasahuje

godzilla perexPravěký veleještěr pojmenovaný Godzilla se v japonských kinech poprvé objevil přesně před šedesáti léty (film v tuzemské distribuci nazvaný Probuzená zkáza mohli čeští diváci spatřit až o tři...