Šílenství davů a obrana svobody slova

Šílenství davů a obrana svobody slova

silenstvi davu perex"Naše doba propadla masovému šílenství... Něco se pokazilo a je nejvyšší čas, abychom se zamysleli nad hlubšími příčinami... Aktivisté politické korektnosti nás nutí skákat a tancovat podle jejich not... Přikazují nám věřit neuvěřitelným nehoráznostem..., které většina odmítá." Tak uvádí Douglas Murray svoji knihu Šílenství davů, ve které se věnuje problémům, které se vynořily v západním světě jako důsledek ztráty orientace a smyslu lidské existence. Kniha vyšla v nakladatelství Leda, ve výborném, čtivém překladu A. Tomského.

Douglas Murray (*1979) je britský autor, novinář a politický komentátor, publikuje mimo jiné v The Spectator a The Wall Street Journal, u nás je znám svým předcházejícím dílem Podivná smrt Evropy, které vyšlo před pár lety tamtéž. V souvislosti s tématy, která rozebírá Šílenství davů, je nutné zmínit, že se autor otevřeně hlásí k homosexuální orientaci.

Murray ukazuje na příkladech čtyř skupin (žen, gayů, trans a rasových menšin), jak lze v současné politice zneužít ženy a menšiny, jak se tato problematika promítá do sdělovacích prostředků i do lidského soužití, a jak konstruuje novou morálku. "Stát se dobrým člověkem podle nového náboženství vyžaduje hlásat a velebit boj za jejich osvobození." Paradoxně se nejedná o osvobození v zemích, kde jsou tyto skupiny pronásledované nebo mají omezená práva (autor uvádí např. Írán), ale v zemích, kde jsou rovnoprávné, či spíše protěžované.

Šílené dogma nového masového šílenství

Současní aktivisté západního světa zprofanovali pojem liberální demokracie, neboť svou ortodoxní, s náboženským fanatismem hraničící orientací na požadavky menšin, přestává být demokracií, tj. vládou lidu, a tedy většiny, a zároveň je neliberální, protože netolerantní k odlišným názorům. Na mnoha příkladech autor ukazuje, jak likvidační, profesně i společensky, může být v západní společnosti nepodvolení se dogmatu nového masového šílenství. Tím podle autora připomíná marxisty, jen dělníky nahrazují nové privilegované menšiny a ženy.

V případě feministické ideologie si autor klade otázku, proč se nikdy feministky nezabývaly tak zásadní otázkou, jakou je pro ženy mateřství. A všímá si, že "každé sporné téma současnosti představují aktivisté sociální spravedlnosti v nejhorším možném světle, jako pobuřující křivdu a problém lidských práv".

Autor popisuje paradoxy a protimluvy šílenství, které se snaží potlačit normální zdravý rozum, a nabízí možnost, jak se nenechat ovládnout politickou korektností, jež je naprosto scestná. Murray ukazuje, že pro záchranu západní civilizace rozumu a svobody je životně důležité, abychom uměli rozlišit, co je na emancipaci žen, homosexuálů a rasových menšin správné, a kdy už jsme jednoznačně na cestě k šílenství.

My určujeme, co si vy máte myslet

Na straně „progresivistů“ vystupují v kapitole Vliv technologií globální americké firmy, zejména Google, Amazon, Twitter a Facebook, jež získaly moc „určovat lidem, co mají znát, o čem přemýšlet a mluvit”. Českého čtenáře střední a starší generace zase osloví zasvěcený pohled na marxistické kořeny soudobé tzv. liberální teorie v kapitole Intermezzo - Marxistické základy.

Autor rozebírá "zmatené názory a protimluvy", které "napadají absolutní základy, na nichž svět stojí" na řadě absurdních, ale skutečných příkladů především z angloamerického akademického prostředí. Jsou to příběhy, ze kterých mrazí. Murray varuje, že "váhavý a tolerantní diskurs byl nahrazen dogmatismem, který sám sebe označuje za liberální", a konstatuje, že "místo pokory se dnešní mstivý liberalismus opírá o dogmatickou jistotu své víry a podrývá svobodnou výměnu názorů, dokonce hrozí nebezpečí, že ji zlikviduje". Kniha varuje, že tento přístup "místo řešení nabízí cestu do blázince", a autor doufá, že "společnost si uvědomí, jaké šílené náklady za ni musí platit".

Statečný boj za svobodu projevu

Jordan B. Peterson, autor známý i z českých překladů říká: „Douglas Murray vede statečný boj za svobodu projevu. Podává pravdivý, výstižný pohled na nejrozporuplnější problémy dneška.“ A Barbara Kay v National Post to shrnuje: "Murray se prodírá houštinou novodobých nesmyslů na téma sociální spravedlnosti a hlasitě vyslovuje, čemu věří 95 procent z nás, ale bojíme se to říct. Čtěte Murrayho.“ Protože slovy Bernarda-Henri Lévyho "Ať už s ním souhlasíme, anebo ne, Douglas Murray je jedním z nejdůležitějších veřejných intelektuálů naší doby."

Není to letní čtení k vodě, i když se čte jedním dechem. Nebo možná právě je, protože kdy a kde jinde máme čas se zamýšlet nad důležitými otázkami našeho světa? Kniha asi zatím nebude patřit k povinné literatuře v hodinách občanské výchovy a vlastně je to dobře. Pomlouvané, nedoporučované nebo zakazované knihy se vždycky četly více. Kniha ale v žádném případě není bulvárně nekorektním čtením. Jde o seriózně zpracované odborné dílo s bohatým poznámkovým aparátem a rejstříkem pro lepší orientaci.

Závěrem se můžeme jen dohadovat: Zachová si naše společnost zbytky zdravého rozumu i s ohledem na marxistickou zkušenost v minulosti, nebo se přidá k šílenství davů progresivistů?

Hodnotím 100 % za střízlivý pohled autora do vlastní komunity, jeho vhled a vcítění do feminismu a problémů žen, ale především za jeho zásadní obranu svobody slova, ať se týká čehokoli a kohokoli.

Všechny citace jsou z knihy:
MURRAY, Douglas. Šílenství davů. Nakladatelství LEDA, spol. s r.o., 2021. ISBN 978-80-7335-719-1. [The Madness of Crowds: Gender, Race and Identity (2019)] Překlad Alexander Tomský. Vydáno s podporou Nadace PPF a Občanského institutu.

silenstvi davu

Šílenství davů
Autor:
Douglas MURRAY
Překlad: Alexander Tomský

Žánr: non-fiction; gender, politika, menšiny, feminismus
Nakladatelství: LEDA, spol. s r. o., Voznice
Počet stran: 352

Hodnocení:  100 %

( 1 hlas )

Pavel Nový opět zavítal do Karlovy Studánky s pořadem S tebou mě baví svět aneb ze mě se zachvěla.

pavel novy 200Zasněžený horský půvab malebné Karlovy Studánky před čtyřiceti lety zaujal filmový štáb režisérky Marie Poledňákové, která zde natočila kritiky opěvovanou komedii s názvem S tebou mě baví svět. Tento film vyhrál anketu Komedie století udělenou ...

Legendární sportovci pokřtili knihu o slavném Wimbledonu

win 200Nakladatelství Fragment uspořádalo ve středu 14. ledna křest knihy Wimbledon a příběhy tenisových hrdinů. Jedná se již o druhé vydání, první bylo beznadějně vyprodáno. Vydejte se na cestu za oblíbenými sportovci.

...

Albatros Media představilo novinky pro nadcházející období

big noc-bSt-364296 200Nakladatelství Albatros představilo na tiskové konferenci v pražské kavárně Louvre své novinky a oznámilo několik zajímavých zahraničních spisovatelů, kteří navštíví v letošním roce Českou republiku. Na konci článku ...

Nora aneb Domeček pro panenky

nora D21 200V úterý 18. prosince se v Divadle D21 uskutečnila velkolepá premiéra klasické severské hry Nora (taktéž známé pod názvem Domeček pro panenky). Kultura21 vám přinesla pozvánku i rozhovor s režisé...

Dokument NOVÁ ŠICHTA má šanci získat „evropského Oscara“

nova sichta 200Snímek Jindřicha Andrše o horníkovi, který se rekvalifikuje na programátora, pokračuje v úspěšném festivalovém tažení. Čerstvě se dostal do širšího výběru na Nejlepší evropský dokument roku, který vyhlašuje Evropská filmová akademie (EFA)...