Plujeme stále na vlnách dějin?

Plujeme stále na vlnách dějin?

na vlnach dejin perexHistorik MARTIN NODL (*1968) patří mezi naše přední “středověkáře“, jeho stati nalezneme v řadě odborných sborníků, samostatně je podepsán i pod několika knihami. Před několika lety jsme na těchto stránkách psali o pozoruhodném Středověku v nás – ZDE Nyní si můžeme přečíst jeho nejnovější publikaci NA VLNÁCH DĚJIN, opět složenou ze studií pokrývajících rozličná tematická pole, od metodologických úvah až k portrétům několika slovutnějších kolegů tuzemských i zahraničních. Psal je v rozmezí několika desetiletí.

Co lze od dějepisectví očekávat?
Nakladatelství Argo přichystalo víc než třísetstránkový spisek, kterým autor – jak sám praví v předmluvě – navazuje na svou někdejší publikaci Dějepisectví mezi vědou a politikou (2007), která svého času vzbudila až polemický ohlas. Za středobod jeho další práce považuji zkoumání přístupů k dějepisectví, ať již tak činí v zamyšlení nad vývojem české historické vědy v poválečném období nebo skrze obsáhlé recenze vymezující se vůči důležitým knihám (psaným na slovo vzatými odborníky, jakými jsou František Šmahel nebo Petr Čornej).

Především však Nodl razí ideu, že dějepisectví bývá pojímáno jako vyrovnávání se s minulostí a náhledy na ni se tudíž mohou lišit nejen v závislosti na dobových společensko-politických podmínkách, ale také na osobnostním vývoji historika samotného. Všímá si třeba, jak se měnilo pojetí husitství v dobách po Palackého skonu, tedy od sklonku 19. století, probírá stanoviska ke „krizi feudalismu“, jak je vyslovili kdysi vlivní, v éře komunistické nadvlády však umlčení badatelé (Jan Slavík, Záviš Kalandra).

Jak si počínají historici, když přibližují dávnou minulost?
Osobnostem i teoretickým koncepcím historiků se Nodl věnuje průběžně, nicméně jmenovitě jim zasvětil celý závěrečný oddíl, kde přibližuje osudy i vědecký odkaz několika důležitých, i v omylech inspirativních osobností zdejších i zahraničních. Osvětluje přínos Františka Grause, nejsvítivější hvězdy stalinistických 50. Let (tedy stvořil dvojdílné Dějiny venkovského lidu, zcela poplatné tehdejší ideologické dikci), jenž pozvolna dospěl k negaci komunistického světonázoru a posléze k emigraci, v níž se vzepjal k napsání několika dodnes ceněných spisů, u nás bohužel málo známých. Dalšími domácími historiky ve výběru zastoupenými jsou pak František Hoffmann, celoživotně zaměřený na život ve středověkém městě, a Josef Polišenský (kterého vyhodnocuje podle tiskem vydaných pamětí).

Ze zahraničních kolegů si vybral jednak Poláky (Bronislaw Geremek, Stanislaw Bylina), jednak Francouze (Georges Duby, Fernand Braudel). Zatímco polští historici oslovili nanejvýš odbornou veřejnost, byť Bylina napsal rozsáhlé, trojsvazkové pojednání o duchovních proměnách husitství, do češtiny dosud nepřeložené, Francouzi svými díly zamířili k širší čtenářské základně. Zvláště Duby, od něhož česky vyšly jeho nejdůležitější spisy, zaujal hlavně průzkumy středověké mentality, ilustrovanými na konkrétních dějinných příkladech (např. bitva u Bouvines, která se odehrávala roku 1214, coby svého druhu ritualizovaný rytířský turnaj).

na vlnach dejin bitva

Má smysl tuto knihu číst?
Na vlnách dějin vnímám jako důležitý příspěvek k diskusím o pojetí dějin. Nodl se tu vyjadřuje bez zbytečné okázalosti, srozumitelně a poutavě, aniž by slevil z úrovně pojednání. Snadno si povšimneme, že i při psaní drobné studie prokázal mimořádnou obeznámenost s jednotlivými probíranými tématy, jak naznačuje podrobný poznámkový aparát, shrnující dostupnou literaturu (pokud ji ovšem doopravdy prostudoval).

na vlnach dejin

Martin Nodl: Na vlnách dějin. Minulost – přítomnost – budoucnost českého dějepisectví
Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2020. 339 stran

Na vlnách dějin

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

„Kromě Óčka, který mám většinou doma puštěný jako kulisu, si nic moc nepouštim,“ přiznává Petr Hrdlička

skwor peta hrdlickaSkupina Škwor dala českému rockovému světu především cover písně Shut  Sraž nás na kolena, ale od té doby už urazila velký kus cesty. Poslední album Drsný kraj je toho důkazem. Zpěvák a...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Román napsaný ve vězení? To je Poprvé

Poprve 200V nakladatelství Jota vyšla kniha Poprvé od Nica Walkera, která je předlohou filmu Cherry, kde hlavní roli ztvárnil Tom Holland.

...

Autorka Divergence přichází s druhým dílem dospělejšího young adult

big cesty-se-rozchazeji-NUi-386362Druhý díl duologie Čáry života nabízí sice více sci-fi, ale pořád se nese na vlně popularity young adult. Povede se Akosovi a Cyře obejít svůj osud a zastavit válku, která může mít katast...

Inženýr Prokop otřásá divadelním světem

krakatit 200Karel Čapek si stále drží status nejhranějšího českého dramatika. Ať už sám, nebo ve spolupráci s bratrem Josefem totiž vytvořil dramata, jež svými náměty neztrácejí na aktuálnosti. I přes široký výběr z Čapkových dramat se n...

Poslíček s blondýnami v drahém Audi

kuryr200Film Kurýr: Restart (2015) je nový díl filmové série o přepravci zásilkového zboží. Samozřejmě nejde o chlapíka, který s dodávkou objíždí firmy, ale o akčního superšpióna, kterému někdo každou chvíli míří pistolí na hlavu a občas, aby za sebou zahladil...